Hoe kunnen we onze kinderen opleiden voor jobs die vandaag nog niet bestaan? In elk geval door hen zo snel mogelijk digitaal te laten meespelen en denken. Daar zijn we nog lang niet aan toe. In Vlaanderen hebben 389.000 leerlingen in het secundair onderwijs geen eigen schoollaptop.
‘Laptop verovert de klas’ kopt De Standaard op de hoofdpagina. Vijftienduizend leerlingen in het middelbaar onderwijs zijn begin september voor het eerst van start gegaan met een eigen draagbare computer. Vandaag zijn er in Vlaanderen vijftigduizend leerlingen die een schoollaptop hebben. Is dat een opmars? Vlaanderen telt 439.000 studenten in het secundair onderwijs. Dat betekent dat amper dertien procent over een draagbare computer beschikt. Vijftigduizend hebben er eentje, 389.000 heeft er geen. Dat blijkt uit de cijfers van Signpost dat zo goed als alle scholen uitrust met computermateriaal. Kan je dan van een opmars spreken? Nee.
Amper 120 van de 939 middelbare scholen in Vlaanderen heeft de stap gezet. In Wallonië zijn er net zeven projecten van start gegaan. Eigenlijk zitten we dus nog in embryonaal stadium. ‘Binnen de vijf jaar zijn alle scholen op het digitale pad’, zegt Signpost Arne Vandendriessche. ‘Het is niet de vraag of ze ervoor zullen kiezen, maar wanneer’. Ik word onwel als ik in hetzelfde artikel lees dat een Imec-onderzoekster zich afvraagt of ict wel altijd een echte meerwaarde heeft en een wezenlijk verschil kan maken in het leerproces van alle leerlingen.
Yep, er is een groot gebrek aan digitale content. Uitgevers blijven ongebreideld schoolboeken drukken. En dan liefst nog invulboeken. Peter Hinssen merkte terecht op dat die eindelijk eens naar de prullenmand moeten verdwijnen. Je kan ze slechts een keer gebruiken en er is geen reden om dit niet digitaal af te werken. Uitgevers moeten beseffen dat die melkkoe stilaan opgedroogd is. En ook leraren moeten uiteraard opgeleid worden. Het wordt tijd dat ict-lessen niet langer bestaan uit rondjes Excel, Word en Powerpoint. Tachtig procent van de laptops van de leerlingen in Vlaanderen draaien op Microsoft, in Wallonië staat Chrome voor de helft van alle besturingssystemen.
Als Vlaanderen echt werk wil maken van het onderwijs, dan moet het een digitaal fundament leggen. Het is een eerste stap om onze kinderen op te leiden voor jobs die vandaag nog niet bestaan. Anders dreigt Vlaanderen te verzanden en weg te slibben. We staan in de Europese digitale index pas op de negende plaats terwijl de ambitie een top drie was. Voluit de kaart kiezen van digitaal onderwijs kan een kantelpunt beteken. Dat debat ga ik alvast aan op settGent op 23 oktober. SETT staat voor School, Education, Transformation en Technology. Het is meer dan ooit actueel. U komt toch ook?