Veel bedrijfsprocessen staan of vallen bij het kunnen volgen van gebruikers. Inmiddels is het kat-en-muis-spelletje al sinds het begin van de jaren 0 aan de gang. Eerst in de Mozilla Suite, daarna in Firefox, Opera en met behulp van vele add-ons in andere browsers, zoals de vele Chromium-gebaseerde systemen die rondwaren. Hoe volgt u uw klanten nog?
Of het nou om klanten gaat, om conversies, om clicks, om reclamegelden, om wat dan ook. Hij die kan meten, wint. Datamining is al lang geen vies woord meer en iedereen doet het. De meest idiote conversies in de laagste procentjes worden als belangrijk gezien (al weten we of zouden we inmiddels moeten weten dat al die statistieken vaak ook grote quatsch zijn).
Toch bestaan hele bedrijven bij gratie van. Nou ja, dat hoeven we u niet te vertellen. Maar inmiddels blokkeert ook de argeloze internetgebruiker steeds meer dingen automatisch. Zo gaat de nieuwste versie in het publiek beschikbare release-kanaal voortaan standaard cookies van derde partijen blokkeren. Ook de voorheen optionele, strikte instellingen voor fingerprinting worden standaard.
Hoe dwarsboomt u deze drammerige browserbouwers?