Commercetools, een toonaangevende leverancier van next-generation e-commercesoftware, heeft 130 miljoen euro ontvangen van durfkapitaal- en private-equity-bedrijf Insight Partners. De financiële injectie zal gebruikt worden ter ondersteuning van de plannen van commercetools voor verdere groei in de VS, Azië-Pacific en Europa.
Nieuwe financiering helpt commercetools bij de realisatie van ambitieuze groeiplannen in de VS, Azië-Pacific en Europa
commercetools, een toonaangevende leverancier van next-generation e-commercesoftware, heeft 130 miljoen euro ontvangen van durfkapitaal- en private-equity-bedrijf Insight Partners. De financiële injectie zal gebruikt worden ter ondersteuning van de plannen van commercetools voor verdere groei in de VS, Azië-Pacific en Europa.
Sinds de lancering in 2013 van zijn e-commerceoplossing heeft het van oorsprong Duitse commercetools zich gericht op het transformeren van de e-commercesoftwaremarkt. De API-first en headless e-commerce-oplossing helpt retailers en e-commercespelers om zich te bevrijden van de beperkingen van legacy e-commercesoftware platforms. Het cloud-platform van het bedrijf stelt bedrijven in staat om zeer flexibele en innovatieve e-commerce omgevingen te ontwikkelen, en producten en diensten via elk omni-channel kanaal aan te bieden en te verkopen.
“In plaats van te vertrouwen op verouderde software, kiezen meer en meer merken en distributeurs voor ons cloud-native platform voor het transformeren van hun e-commerce-activiteiten”, zegt Dirk Hoerig, CEO en medeoprichter van commercetools. “Dankzij deze nieuwe investering kunnen we het tempo van onze groei op de Noord-Amerikaanse en Azië-Pacific markten opvoeren en ons succes in Europa verder uitbouwen. De omvang van deze financiering, gecombineerd met onze technologische kracht en de kwaliteit van het team dat we aan het opbouwen zijn, helpt ons in onze ambitie om wereldwijd het nummer één e-commerceplatform te worden.”
De nieuwe financiering volgt op de snelle groei die commercetools heeft gerealiseerd in de afgelopen anderhalf jaar. Het bedrijf ging van start met activiteiten in Groot-Brittannië en Azië-Pacific en wist verschillende grote en bekende merken aan zich te binden, waaronder Audi, Bang & Olufsen, Carhartt WIP en Yamaha.
Als onderdeel van de overeenkomst met Insight Partners zullen Richard Wells en Matt Gatto, beiden managing director met een sterke staat van dienst op het gebied van investeren in softwarebedrijven, toetreden tot de raad van bestuur van commercetools.
Wells: “We zijn verheugd dat we door onze investering in commercetools het bedrijf kunnen helpen bij het internationaal opschalen. In onze ogen representeren de producten van commercetools de volgende golf van commerce-software en heeft het bedrijf het potentieel om innovatie en groei binnen de e-commercesector te ontsluiten.”
Gatto vult aan: “We kijken ernaar uit samen te werken met commercetools. Met onze ruim twintig jaar aan ervaring in de softwarebusiness, onze operationele inzichten en best-practices kunnen wij het bedrijf helpen om verder op te schalen.”
REWE Digital GmbH, onderdeel van het retail- en horecabedrijf REWE Group, blijft een belangrijke aandeelhouder van commercetools. Jan Kunath, lid van de raad van bestuur van REWE Group: “In de afgelopen vijf jaar is commercetools onder REWE Digital gegroeid van een start-up tot een categorieleider op het gebied van enterprise-commerce. Met Insight Partners hebben we de beste partner gevonden voor REWE Digital om mee samen te werken en commercetools te ondersteunen op weg naar marktleiderschap.”
Over Insight Partners
Insight Partners is een Amerikaans durfkapitaal- en private-equity-bedrijf gevestigd in New York City. Het bedrijf investeert in snelgroeiende technologie- en softwarebedrijven die transformatieve veranderingen in hun industrieën stimuleren. Insight is opgericht in 1995 en heeft momenteel meer dan 20 miljard dollar aan beheerd vermogen dat is geïnvesteerd in meer dan driehonderd bedrijven wereldwijd. De missie van Insight is het vinden en financieren van en succesvol werken met visionaire leiders en praktische groei-expertise te bieden voor het realiseren van langetermijnsucces. Meer informatie over Insight is te vinden op www.insightpartners.com, of volg @InsightPartners op Twitter.
Over REWE digitaal
De digitale divisie van REWE, opgericht in 2014, vormt de kern van de digitale transformatie van REWE Group. Alle strategische en een deel van de operationele online activiteiten van REWE Group zijn gebundeld op de Carlswerk-locatie in Keulen. REWE Digital heeft als doelstelling om de leidende aanbieder van online oplossingen te worden in alle markten die relevant zijn voor REWE Group. Een van de belangrijkste taken van REWE Digital is het digitaliseren van foodretail in Duitsland. Klanten kunnen tijdens kantooruren hun boodschappen online bestellen, die vervolgens vers en gekoeld op het gewenste tijdstip bij hen thuis worden afgeleverd. Met deze bezorgservice zet REWE een trend in online winkelen en is het de grootste online supermarkt voor vers voedsel in Duitsland geworden (IFH 2016). REWE Digital ontwikkelt daarnaast omnichannel-oplossingen in samenwerking met de business units van REWE en is een aanjager van. In aanvulling op de vestiging in Carlswerk dat meer dan zeshonderd werknemer telt, exploiteert REWE Digital negen Food Fulfillment Centers (FFC) met een totaal van meer dan vijftienhonderd medewerkers. Eind 2018 opende REWE een zogeheten FFC 2.0 in Keulen-Niehl, met een hoge mate van automatisering, waarmee het een trendsetter is in Europa. REWE Digital is ook eigenaar van de gespecialiseerde online winkels ZooRoyal en Weinfreunde, die opereren vanuit Keulen Mülheim.
Over commercetools
commercetools is een vooruitstrevend bedrijf op het gebied van softwaretechnologie. Het biedt een platform voor cloudcommerce, dat de bouwstenen levert voor het nieuwe, digitale-commercetijdperk. De toonaangevende API-aanpak helpt retailers bij het creëren van merkwaarde door verkoopteams in staat te stellen unieke en interessante digitale-commerce-ervaringen te ontwerpen – vandaag en in de toekomst. De flexibele, op componenten gebaseerde architectuur verbetert de winstgevendheid door de ontwikkeltijd en middelen die nodig zijn om te migreren naar moderne commercetechnologie, aanzienlijk te verminderen en aan nieuwe klanteneisen te voldoen. Het is het perfecte startpunt voor op maat gemaakte microservices. Ga naar www.commercetools.com voor meer informatie.