Cybersecurityspecialist SecureLink gaat samen met Juniper Networks het netwerk van Port of Antwerp vervangen. Snelheid, veiligheid en bandbreedte zijn daarbij de drie voornaamste criteria. Het nieuwe netwerk moet nieuwe technologieën als slimme camera’s en zelfrijdende voertuigen faciliteren.
De implementatie en transitie naar het nieuwe netwerk is in september gestart en zal voor het einde van het jaar afgerond zijn. Het gaat om een investering van ongeveer drie miljoen euro.
De nood aan verbeterde connectiviteit bleek uit een onderzoek dat de haven onlangs uitvoerde bij zijn gebruikers. In eerste instantie en op korte termijn (minder dan een jaar) willen zij vooral aan de slag met slimme camera’s en sensoren. Op middellange termijn (binnen drie jaar) verwachten de havenpartners veel van autonome drones, robots, vr/ar en autonome binnenschepen. Pas nadien (meer dan drie jaar) denken ze aan de intrede van autonome trucks. De eerste autonome voertuigen in de haven zullen wellicht vorkliftvoertuigen zijn.
‘Veiligheid is een belangrijk aspect in de haven. Soms moeten we snel kunnen communiceren of visuele confirmatie hebben. Vandaar dat we kiezen voor hoge standaarden, zoals bijvoorbeeld een latency van maximaal 150 milliseconden vertraging voor videobeelden. Maar ook bescherming tegen cybercrime speelt mee in de keuze van een veilig netwerk’, aldus Robert De Maere, it-manager bij Port of Antwerp.
SecureLink, in partnership met Juniper Networks, won de opdracht. Samen konden zij beheersoftware bieden waarmee Port of Antwerp de nieuwe innovatieve zaken kon testen in een beveiligd en afgesloten deel van het netwerk. Via een ’terugkeerknop’ was alles terug te draaien als dat nodig was. Zoiets is normaal gezien helemaal niet evident op netwerkniveau.