Databots, je hebt de term de afgelopen maanden vast eerder horen vallen. De technologie vindt dan meer en meer ingang en daar speelt de startup Teroco zijn rol in. Met hun softwaretoepassingen nemen ze repetitieve en lastige klusjes over. Wij spraken met co-founder Johan Van den Bulck over het bedrijf en de mogelijkheden.
Met hun databots, beschouw het gerust als virtuele assistenten, bouwen ze bij Teroco slimme oplossingen. ‘Onze databots zijn gebaseerd op robotic process automation (rpa)’, trapt Van den Bulck af. ‘Zelf zijn we niet wild van die term, want het gaat bij ons niet om een mechanisch proces. Wij zorgen voor oplossingen die repetitief en administratief werk overnemen, waardoor de onderneming en/of de werknemer zich kan concentreren op belangrijke taken. Wij zorgen zo niet enkel voor tijdswinst, maar door slimme koppelingen te leggen met al aanwezige softwaretoepassingen ook voor efficiëntiewinst. Daarbij vertrekken we steeds vanuit de bestaande structuur van de klant, denken we strategisch mee en proberen we hun werking te optimaliseren. We leggen als het ware een schil rond hun bestaande systemen, die hun werking moet verrijken. En waarmee je je bestaande infrastructuur snel en betaalbaar kan koppelen aan de laatste internet of things (iot) en kunstmatige intelligentie (ai)-toepassingen.’
Sectoren
De startup werd opgericht in 2017 door Van den Bulck en co-founder Pascal Kemps. ‘We tellen ondertussen een negen mensen, willen nog verder uitbreiden en zijn tot op heden onafhankelijk. In de beginfase waren we actief in de financiële sector. Een niche met oude mainframes en flink wat administratieve processen en repetitieve taken, om onze databots op los te laten. Maar ondertussen zien ook andere sectoren het nut van onze slimme software in. Ook in de logistieke sector, waarbij een goederenstroom tal van administratieve processen komen kijken, tellen we al enkele klanten. Toyota Material Handling Europe is daar de bekendste van. Daar stopt het voor ons niet, want ook in nog meer andere sectoren zijn bedrijven op zoek naar bijkomende efficiëntie’, geeft Van den Bulck mee.
Routineuze taken
De databots van Teroco ondersteunen bedrijven op drie vlakken. ‘Enerzijds helpen we klanten bij het efficiënter maken van hun toepassingen en hun processen, anderzijds hebben de medewerkers er baat bij. Ze hoeven zich niet meer bezig te houden met die vervelende taken. We halen de routine weg en vermijden dat er vijf minuten voor de kinderopvang sluit nog een vervelende case opduikt. Ondernemingen winnen dus niet enkel tijd, ook de medewerkerstevredenheid gaat er op vooruit. Bovendien kunnen we ook naadloos koppelen met innovatieve toepassingen zoals kunstmatige intelligentie’, werpt hij een blik op de voordelen.
Momenteel is de startup al actief in België en Nederland. ‘We kijken ook al richting het oosten en er komen zeker nog landen bij. Het aantal concurrenten is nog beperkt en we willen dan ook snelheid maken. De gekende big four zijn wel met soortgelijke zaken bezig, maar hun aanpak is anders. Zij hebben oplossingen en gaan op zoek naar problemen, terwijl wij eerder vertrekken vanuit de uitdagingen van een onderneming en vervolgens meedenken over de geknipte oplossingen. Die we dan vervolgens ook gaan uitwerken. Je merkt het, wij denken er net iets anders over’, aldus Van den Bulck.
Puzzelen met oplossingen
De startup maakt gebruik van bewezen technologie en brengt de beste stukken samen. ‘Wij puzzelen eigenlijk met Lego-blokjes. We klikken de blokjes in elkaar, tot we het gewenste resultaat hebben. We weten perfect welke toepassingen en oplossingen er zijn op de markt en gaan daarmee aan de slag. Daarbij houden we rekening met het erp-systeem dat vaak al aanwezig is. Het voordeel van databots is dat ze alle mogelijke informatie door de systemen kunnen pompen, zelfs documenten, iets wat met klassieke toepassingen moeilijker ligt.’
Bij Teroco staan ze niet stil. ‘Sentiment-analyse koppelen aan data is één van de zaken waar we aan werken, maar ook data ontginbaar maken wordt belangrijk. Je kunt wel papier inscannen en denken dat je digitaal bezig bent, maar daarmee kan de data nog niet verwerkt en/of gebruikt worden. Ook met machine learning en data cleaning kunnen onze databots een flinke meerwaarde betekenen.’