Spoorwegvervoerder Deutsche Bahn heeft Nokia geselecteerd voor de levering van een 5G-netwerk. Het gaat om een op zichzelf staand 5G-netwerk dat wordt geleverd voor tests met een autonoom rijdende sneltram in Hamburg. Volgens de Finse aanbieder wordt dat het eerste standalone 5G-netwerk voor autonoom spoorvervoer ter wereld.
Er wordt getest of 5G-technologie volwassen genoeg is als verbindingslaag voor toekomstig en gedigitaliseerd spoorvervoer.
Het project is volgens Nokia een vroege en belangrijke stap in de ontwikkeling van de ‘future railway mobile communications system’-standaard (frmcs) die gebaseerd is op 5G. ‘Het vormt de basis voor de digitale transformatie van spoorwegactiviteiten’, stelt de aanbieder.
De 5G-oplossing is gebaseerd op 3GPP-normen voor mobiele 5G-netwerken. Via dat netwerk zullen deels en volledig geautomatiseerde treinen via 5G data uitwisselen met apparatuur op en rondom de spoorbaan. Daardoor moet de capaciteit van het spoor beter benut worden en de stiptheid van aankomst- en vertrektijden van treinen verbeteren.
Geen machinist
In 2021 moet die ‘Digitale S-Bahn Hamburg’ operationeel zijn. Het gaat om een traject van 23 kilometer waar nu de huidige sneltramlijn 21 rijdt. Er blijft een machinist aan boord om in autonome rij-modus in te kunnen grijpen bij dreigende ongelukken.
Op een rangeerterrein wordt getest zonder machinist. Treinstellen rangeren er autonoom naar een plek op het spoor. Die tests met de overdracht van treinbesturingsinformatie via het mobiele Nokia 5G-netwerk is vlakbij het station van de Hamburgse wijk Bergedorf.
Nokia claimt terug te kunnen vallen op een uitgebreide ervaring met het leveren van gsm-r-systemen voor het spoor. Het bedrijf heeft contracten gesloten met spoorwegexploitanten in tweeëntwintig landen. Daarmee levert het systemen voor een opgeteld traject van 109.000 kilometer spoor.