Als organisatie is het belangrijk om vlot en efficiënt te kunnen werken. Vandaag is software een cruciaal onderdeel van uw bedrijfswerking. Maar bij software horen licenties. En licenties kosten geld. Gaat u binnenkort softwarelicenties kopen? In deze blog ontdekt u 5 handige tips waarmee u flink wat geld kunt uitsparen.
1. Breng in kaart welke software u effectief nodig hebt
Voordat u softwarelicenties koopt, is het van essentieel belang om te weten welke programma’s uw bedrijf effectief gebruikt of nodig heeft. Dat kan heel erg variëren van bedrijf tot bedrijf. Of van afdeling tot afdeling. Zo kan het plausibel zijn dat de IT-afdeling steeds de nieuwste software nodig heeft, maar een vertegenwoordiger niet noodzakelijk.
Door goed in kaart te brengen welke gebruiker welke software(versie) nodig heeft, kunt u uw licentiekosten zeer nauwkeurig optimaliseren. Op die manier komt budget vrij dat u in andere zaken kunt investeren. Een echte win-winsituatie.
2. Stel in vraag of u de recentste softwareversie nodig hebt
Bij updates horen natuurlijk nieuwe functionaliteiten. Maar hebben uw gebruikers die ook effectief nodig? Als u softwarelicenties hebt gekocht, is het in bepaalde gevallen even goed om bij de oude versie te blijven. Fabrikanten zoals Microsoft garanderen bovendien jarenlanglang veiligheidsupdates. Over de beveiliging moet u zich dus geen zorgen maken. Daarnaast zijn oudere versies vaak stabieler en sneller compatibel met andere programma’s. Ouder betekent in dit geval dus zeker niet slechter.
3. Wissel cloud- en lokale toepassingen af
Heel wat softwarefabrikanten beweren bij hoog en laag dat de recentste cloudtoepassingen van hun programma’s het beste zijn. In de realiteit is het perfect mogelijk om een zogenaamde ‘hybride oplossing’ te gebruiken voor uw software. Daarbij combineert u cloudtoepassingen en lokale, on premise toepassingen. Die laatste hebt u eenmalig aangekocht en mag u daarna eeuwig gebruiken, terwijl bij cloudtoepassingen vaak een maandelijks kostenplaatje hoort. Voor de toepassingen waarvan u echt de recentste versie nodig hebt, kan de cloudversie zeker interessant zijn. Let daarbij ook op deze vijf tips om uw cloud resources onder controle te houden. Hoe dan ook hoeft u lang niet alle programma’s in de cloud te gebruiken.
4. Gebruik tweedehands softwarelicenties
U kunt perfect softwarelicenties kopen van iemand die ze niet meer nodig heeft. De markt voor tweedehands gebruikte softwarelicenties is volop aan een opmars bezig. Logisch ook, want bedrijven kunnen tot 70% besparen als ze gebruikte softwarelicenties kopen. Bovendien kunt u voor bijna elke software een tweedehands gebruikte licentie vinden. Zeker als u een ervaren partner onder de arm neemt.
Daarnaast is het overkopen en doorverkopen van licenties volledig wettelijk en compliant. Dus staat u op het punt om softwarelicenties te kopen? Overweeg eens tweedehands gebruikte licenties. Het zou uw bedrijf een mooie besparing kunnen opleveren.
5. Vraag advies aan een expert
Zoals hierboven al vermeld, kan het interessant zijn om uw licentiepositie te laten doorvoeren. Het goed op elkaar afstemmen van enerzijds uw bedrijfsnoden en anderzijds de vereist software-functionaliteiten per gebruiker is essentieel om uw licentiekosten te optimaliseren. Daarnaast is er ook nog het juridische aspect van de aan- en verkoopcontracten van uw softwarelicenties. Daarom wint u best advies in van een specialist. Bedrijven zoals wij bij Q-Advise hebben een uitgebreide ervaring hierin en zijn uw partner voor de aan- en doorverkoop van softwarelicenties. Wij bekijken samen uw roadmap om vervolgens verschillende licentie-scenario’s uit te werken.
Wilt u meer weten over de mogelijkheden? Neem dan gerust contact op. De softwarespecialisten van Q-Advise helpen u graag verder.
Of lees hier alvast hoe u in kaart brengt of u goed gebruik maakt van uw software-investeringen.
Voor meer informatie:
www.q-advise.com | info@q-advise.com