Analytics-specialist SAS gaat een samenwerking aan met de Koninklijke Belgische Voetbalbond (KBVB). De bond zal technologie van SAS inzetten om fans en leden met een gepersonaliseerde ervaring te betrekken, de planning van campagnes te optimaliseren en zaken als diversiteit te ondersteunen.
De KBVB lanceerde onlangs een update van zijn Best of Belgian Football-app en koppelt die aan het SAS-platform. Enerzijds om de interactie met aangesloten leden te verrijken, anderzijds moet hetzelfde platform supporters een bredere ervaring bieden, zodat de relatie ook tussen wedstrijddagen door versterkt wordt.
SAS zet zijn Customer Intelligence 360-tool in om een consistentere ervaring over de kanalen heen te verzekeren. Zo moet het platform niet enkel de aandacht van nieuwe fans trekken, maar ook trouwe supporters een gepersonaliseerde ervaring geven. SAS beidt daarvoor een omnichannel-oplossing voor alle contactmomenten. Naast email, ook via de sociale media en website. Bovendien wordt het volledige ervaringstraject van fans en leden door het platform geautomatiseerd.
Nederlandse voetbalbond
Als grootste sportvereniging van België beschikt de KBVB over veel data van z’n leden en supporters. De organisatie wil die data optimaal beschermen en met SAS blijven die gegevens in de eigen omgeving opgeslagen. Het is dus niet nodig om informatie naar de cloud te migreren. Dit was voor de KBVB nog een andere belangrijke reden om voor SAS te kiezen. Het platform hoeft enkel met de data in de on-premise-omgeving te connecteren om ze te gebruiken.
SAS heeft ervaring met sportclubs. Zo werkt het ook voor de Nederlandse voetbalbond (KNVB), met de Amerikaanse voetbalcompetitie (MLS) en met het professioneel basketbalteam Orlando Magic (NBA). De implementatie van het nieuwe platform is volop aan de gang en de lancering staat gepland in het voorjaar van 2021. Net op tijd dus voor belangrijke afspraken zoals Euro 2021 en het WK 2022 in Qatar.