De coronacrisis brengt de implementatie van moderne technologieën in een stroomversnelling op een manier die we vorig jaar om deze tijd niet voor mogelijkheid konden houden. Juist de innovatieslag was een lichtpuntje en zal de it-sector een andere koers geven – terwijl we langzaam maar zeker van de pandemie herstellen.
Wat betreft de manier waarop we bedrijfsgegevens opslaan en beheren, presenteren experts in disaster recovery, databescherming en backups de volgende drie verwachtingen. Dat zijn:
- Gegevensverlies is uit den boze;
- Databeheer en de overstap naar de cloud;
- Recoverware.
1. Gegevensverlies is uit den boze
De digitale transformatie zal zich in 2021 onverminderd voortzetten. Dit is een ontwikkeling die meerdere jaren omspant. We zijn goed op weg, maar het werk is nog lang niet voltooid.
Eén van de lessen van 2020 verdient onze speciale aandacht. Zodra de fysieke grenzen van organisaties vervagen, groeien it-systemen uit tot het bindweefsel van de onderneming. Het succes van bedrijven staat of valt met hun digitale capaciteiten. Organisaties die succes boeken met hun digitale transformatie profiteren van meer efficiëntie, stabiliteit en economische voorspoed.
De nieuwe eisen die thuiswerken met zich meebrengt en groeiende beveiligingsproblemen dwingen bedrijven ertoe af te stappen van legacy-technologieën. Het dwingt hen om opnieuw na te denken over hoe ze de dingen moeten aanpakken. En dat opent de deur naar innovatie.
In onze branche heeft deze innovatie de vorm van continuous data protection (cdp). Dit wordt wel de toekomst van backups genoemd. In 2020 werd duidelijk dat moderne organisaties 24/7 beschikbaar moeten zijn om tegemoet te komen aan de wensen en behoeften van klanten. Downtime en gegevensverlies kunnen bedrijven miljoenen euro’s kosten en hun reputatie zwaar beschadigen.
Voor bedrijven die digitale transformatie nastreven, is het beschermen van hun data een belangrijk aandachtspunt. Traditionele backups bieden hen niet de bescherming waar de moderne digitale economie om vraagt. Dat komt omdat ze een periodiek karakter hebben. Tijdens een herstelprocedure kan er tot 24 uur aan data verloren gaan. Moderne organisaties kunnen zich dat niet veroorloven. Daarmee gaan productiviteit, data en omzet verloren. Cdp is nodig om de bedrijfsprestaties op peil te houden, wat er ook gebeurt. In 2021 en de daaropvolgende jaren is er simpelweg geen ruimte meer voor gegevensverlies. Succesvolle organisaties zullen afstappen van traditionele backups op basis van periodieke point-in-time-kopieën van gegevens. Ze zullen die inruilen voor een moderne cdp-oplossing die voorziet in 24/7-replicatie en gedetailleerde herstelmogelijkheden. Dit is de enige manier om backup-processen naar een hoger plan te brengen en gegevensverlies te voorkomen.
2. Databeheer en de overstap naar de cloud
In 2020 werden bedrijven wendbaarder. Ze combineerden hun bestaande oplossingen op locatie met hybride- en multi-cloud-omgevingen om hun bedrijfsprocessen op peil te houden gedurende de verschillende lockdowns en de overstap naar thuiswerken.
Anno 2021 is er sprake van volop onzekerheid, maar er is één ding waar bedrijven zeker van kunnen zijn: ze zullen hun wendbaarheid niet alleen op peil moeten houden, maar verder moeten vergroten. Data zullen daarbij een sleutelrol vervullen. Bij de snelle overstap naar de cloud bleek het voor veel bedrijven lastig hun data op juiste wijze te beheren. Sommige organisaties betaalden daar de prijs voor in de vorm van gegevensverlies of erger, een datalek. Veel organisaties beschikken reeds over mogelijkheden voor backups en gegevensherstel in de cloud. Maar in 2021 zullen ze ook een uniforme beheerlaag moeten implementeren die overzicht biedt op de locatie en opslag van gegevens. Dit zal hun vermogen om workloads langdurig te beschermen sterk ten goede komen.
Dit zal deel uitmaken van een bredere investering in automatisering en digitale transformatie die nodig is om de efficiëntie van bedrijfsprocessen te verbeteren. Zodra alle data onder controle en beschermd is en adequaat wordt gemonitord kunnen organisaties sterker inzetten op artificial intelligence en machine learning voor het optimaliseren van hun geautomatiseerde processen.
Veel bedrijven maakten in 2020 een transformatie door. Wanneer het stof in 2021 neerdaalt en bedrijven in alle sectoren met de economische naweeën van de coronacrisis worden geconfronteerd, zullen organisaties die optimaal gebruikmaken van de beschikbare data aanzienlijk meer waarde uit hun digitale investeringen kunnen halen.
3. Recoverware
Zoals aangestipt, hebben de afgelopen maanden duidelijk gemaakt dat digitale transformatie geen nice to have is, maar absolute noodzaak. Maar door deze moderniseringsslag komt er ook meer op het spel te staan. De risico’s breiden zich uit, en dat geeft cybercriminelen kansen om succesvolle aanvallen uit te voeren.
Bescherming tegen ransomware zou daarom bovenaan de agenda van elke cio moeten staan. Tegelijkertijd moeten bedrijven een harde werkelijkheid onder ogen zien: hoeveel ze ook in security investeren, cybercriminelen zullen er vroeg of laat in slagen om hun netwerk binnen te dringen. De ultieme beveiliging is geen muur om het netwerk, maar de mogelijkheid om snel te kunnen herstellen en terug te keren tot de orde van de dag.
2021 zal daarom het jaar van recoverware worden. De mogelijkheid om gegevens en processen te herstellen, is net zo essentieel als de digitale vestigingsmuren die bedrijven aan het optrekken zijn. Organisaties moeten investeren in betaalbare en snel presterende hersteloplossingen. Bedrijven die in het geval van een ransomware-aanval in staat zijn om gegevens te herstellen en downtime te voorkomen vormen een onaantrekkelijk doelwit voor cybercriminelen. Investeren in recoverware is een stuk eenvoudiger en goedkoper dan het betalen van losgeld. Vroeg of laat krijgt iedereen met een succesvolle ransomware-aanval te maken. Wat het verschil maakt, is hoe daarmee om te gaan.
Schakel
Het afgelopen jaar hebben we diverse lessen geleerd en vonden er baanbrekende technologische innovaties plaats. Het werd duidelijk dat bedrijven prima in staat zijn om zich aan nieuwe ontwikkelingen aan te passen en op thuiswerken over te schakelen. Vooruitstrevende it-afdelingen zijn daarmee uitgegroeid tot de verbindende schakel die bedrijven helpt om succes te boeken.