Accenture voor de markt van it-diensten en Apple bij alle wereldwijde bedrijven. Dat zijn de topposities in de rankschikkingen van de it-merken. Al valt vooral de opmars van Indiase it-dienstverleners op.
Elke jaar maakt het Britse consultancybedrijf Brandirectory voor verschillende sectoren en landen een lijst bekend van waardevolle merken: de brand rankings.
Daarvan halen wij twee lijsten die voor Computable van tel zijn. Enerzijds de lijst met waardevolle merken in it-dienstverlening. En anderzijds de merken die wereldwijd tout court scoren, en waar technologie ook de lijst aanvoert.
1. Merken it-diensten: Accenture en IBM
In deze lijst van Branddirectory staat Accenture bovenaan, gevolgd door IBM. Op plaats drie en vier staan Indiase spelers: respectievelijk TCS en Infosys. De eerste Europese partij in deze wereldwijde lijst vinden we op zes: Capgemini.
Opvallend is dat bijna alle Indiase it-dienstverleners in de lijst aan merkwaarde winnen, wat een indicatie is voor hun opmars. TCS ziet zijn merkwaarde toenemen en komt al aardig in de buurt van IBM, dat in waarde daalt en nog net de tweede plaats kan behouden.
Dit is natuurlijk een wereldwijde lijst. De vraag is hoe deze spelers worden gepercipieerd voor de lokale, Europese en Belgische, markt. ‘Over het algemeen zijn wij van mening dat deze rankschikking vrij consistent is met wat wij in België zien’, stelt Vikrant Sarin, managing director bij S-Square, een advies- en onderzoeksbedrijf rond it-oursourcing. ‘We zien een gelijkaardige trend aan de top: Accenture staat op één, IBM verliest terrein en TCS staat in de top drie. Infosys, Cognizant & HCL maken ook deel uit van de top 10 in België’, oppert hij.
Capgemini
Zouden Europese spelers in België beter scoren dan wereldwijd? Los hiervan zijn er Europese spelers die het hier bij ons beter zouden scoren? ‘Daar heb je gelijk in’, antwoordt Vikrant Sarin. ‘Europese spelers Capgemini en Atos zouden het veel beter doen in termen van merkwaarde op een Belgische merkenranglijst, in vergelijking met de wereldwijde ranking. Capgemini zou bij ons zelfs in de top drie kunnen staan.’
Volgens de analist zouden ook lokale spelers de top tien halen. ‘Ik denk aan partijen als Cegeka en NRB.’ Anderzijds zijn er partijen die hier ook wel stijgen. ‘Kijk naar spelers die vandaag niet in de top tien staan, maar in ons land het voorbije jaar wel gestegen zijn. Denk aan Tech Mahindra en DXC.’
Lijst it services 2021 (tussen haakjes de positie in 2020)
1. (1) Accenture
2. (2) IBM
3. (3) TCS
4. (5) Infosys
5. (4) Cognizant
6. (6) Capgemini
7. (9) HCL
8. (8) NTT Data
9. (10) Wipro
10. (11) Samsung
11. (13) Fujitsu
12. (7) DXC Technology
13. (12) Atos
14. (14) CGI
15. (17) Tech Mahindra
16. (15) Xerox
17. (16) HPE
18. (19) SAIC
19. (18) NEC
20. (20) CTC
2. Wereldwijde merken: Apple en Amazon
Daarnaast is er natuurlijk ook nog Brand Finance Global 500, de globale lijst van waardevolle merken. Daaruit blijkt dat Apple ’s werelds waardevolste merk is, voor Amazon en Google.
De merkwaarde van Apple is gestegen tot 217 miljard euro. Amazon staat dus op de tweede plaats, met een marktwaarde van 210 miljard, Google op drie met 158 miljard. Verder in de top tien vinden we Microsoft, Samsung en Facebook. Merk op dat de eerste vijf technologiebedrijven zijn.
Lijst wereldwijde merken (tussen haakjes de positie in 2020)
1. (3) Apple
2. (1) Amazon
3. (2) Google
4. (4) Microsoft
5. (5) Samsung
6. (8) Walmart
7. (7) Facebook
8. (6) ICBC
9. (12) Verizon
10. (19) Wechat
11. (13) China Construction Bank
12. (15) Toyota
13. (11) Mercedes-Benz
14. (27) Tencent
15. (10) Huawei
16. (16) State Grid
17. (9) Ping An
18. (37) Taobao
19. (18) Agriculture bank of China
20. (21) The Home Depot