Proximus heeft 2020 afgesloten met minder omzet en minder winst. De negatieve invloed van de coronapandemie werd wel deels gecompenseerd door kostenbeheersing, zegt het bedrijf. Ook voor dit lopende jaar verwacht Proximus een winstdaling. Op de beurs gaat het aandeel stevig onderuit.
Over 2020 boekte Proximus een omzet van bijna 5,5 miljard euro, zo’n 3,6 procent minder dan 2019. De winst voor belastingen en afschrijvingen tikte af op 1,84 miljard, 1,8 procent minder dan het jaar ervoor. De pandemie zorgde voor minder inkomsten, onder meer door minder roaming.
Het bedrijf wist wel meer klanten over de streep te trekken. Er kwamen 174.000 postpaid-gsm-klanten bij, 48.000 internetklanten en 36.000 tv-klanten. Het Enterprise-segment kreeg er 33.000 mobiele klanten bij in 2020, er kwamen 566.000 machine-to-machine-kaarten bij en zijn internetklantenbasis bleef eind 2020 min of meer stabiel op 133.000 klanten.
De gemiddelde uitgaven van die klanten stonden wel onder druk, aldus Proximus. Dit komt door de coronacrisis en prijsconcurrentie. De daling van de omzet uit traditionele vaste spraak zette zich door, hoewel de aanhoudende stijging van het spraakverkeer dit enigszins compenseerde. Eind december 2020 bedroeg het totale aantal vaste spraaklijnen 2.213.000 (-7,8 procent op jaarbasis).
Ict-inkomsten
De ict-inkomsten van Proximus groeiden in 2020 licht, ‘ondanks een ongunstig bedrijfsklimaat’, zegt het bedrijf. Daarbij liepen sommige ict-projecten vertraging op of werden geannuleerd door de pandemie. De omzet uit Advanced Business Services toonde een lichte daling tegenover het jaar voordien, alweer door de impact van corona, bijvoorbeeld op de parkeeractiviteiten van Be-Mobile.
Bij wholesale-dochter BICS, waarvan Proximus dit jaar enig eigenaar wordt, daalde de winst voor belastingen met 14,5 procent tot 131 miljoen. Hier is corona goed voor een winstverlies van 16 miljoen euro, berekende Proximus. De bedrijfskosten van BICS bleven stabiel ten opzichte van 2019, inclusief hogere personeelskosten als gevolg van aanwervingen bij TeleSign. Dit werd wel deels gecompenseerd door kostenbesparingen. Terwijl de resultaten van BICS dalen, blijft TeleSign wel groeien op de markt voor authenticatie- en mobiele identiteitsdiensten.
Investeringen
In 2020 voerde Proximus voor ongeveer een miljard euro aan investeringen uit, exclusief de voetbalrechten en de licentiekosten voor spectrum. De uitrol van fiber werd verder versneld tot een totaal van 460.000 aansluitbare woningen en bedrijven. Tegen 2028 wil Proximus zeventig procent van alle gebouwen in België aansluitbaar maken op glasvezel.
Wat de vooruitzichten betreft, geeft Proximus mee dat 2021 een overgangsjaar is. De omzet zal min of meer op het gelijke niveau liggen als 2020. De onderliggende winst zal echter lager liggen, verwacht het bedrijf. Voor structurele winststijgingen is het wachten op 2022. Proximus zal dat proberen te compenseren met bijkomende besparingen, maar doet tegelijk ook extra investeringen, onder meer in de glasvezeluitrol. De investeringen zullen dus stijgen van 1 naar 1,2 miljard.