Experts halen ketenmonitoring met regelmaat aan als hét hulpmiddel tegen slecht presterende it met een overdaad aan systemen, applicaties en informatiestromen van verschillende leveranciers. De silver bullet die zorgt voor overzicht en grip in een complex en versnipperd it-landschap. De hele keten in kaart brengen werkt immers stukken beter dan het monitoren van individuele componenten of applicaties, zo is de gedachte.
In hun enthousiasme vergeten it-specialisten nog weleens dat ketenmonitoring pas in een effectief middel verandert wanneer vooraf essentiële stappen zijn gezet. Zonder deze voorbereidingen blijkt het in de praktijk lastig om snel en juist te handelen wanneer processen stilvallen, met een (te) hoge downtime of buitenproportioneel stijgende kosten tot gevolg. Dit zijn de belangrijkste stappen die gezet moeten worden om ketenmonitoring tot een succes maken.
- Maak processen niet belangrijker dan ze zijn
Technisch is er veel mogelijk rondom ketenmonitoring maar voor wie niet oplet, lopen de kosten snel op. Het is verstandig om eerst de sleutelprocessen in kaart te brengen. Niet elk proces hoeft immers als bedrijfskritisch te worden aangemerkt omdat ze simpelweg niet direct de bedrijfsvoering verstoren wanneer ze een paar uur uit de lucht zijn.
Een hypotheekverstrekker zal bijvoorbeeld het opvragen van rentestanden niet als een bedrijfskritisch proces beschouwen. Het indienen en daarmee vastzetten van een hypotheek door klanten daarentegen wel. Het laatstgenoemde proces krijgt dan het label ‘hoge beschikbaarheid’ mee. Door labels aan te brengen en je vervolgens voornamelijk te richten op de belangrijkste processen die hoge beschikbaarheid eisen, kun je de kosten op een aanvaardbaar niveau houden en toch een zo laag mogelijk downtime nastreven.
- Zorg dat alle teams dezelfde taal spreken
Steeds meer organisaties willen hun it-systemen zo inrichten dat ze snel wijzigingen kunnen doorvoeren en niet eens per half jaar een compleet systeem moeten updaten. Dit doen ze door bijvoorbeeld microservices toe te passen, waarbij ze functies losknippen die in een groot systeem aan elkaar vastgeplakt zaten.
Dit is een efficiënte manier van werken, zolang elk team maar op dezelfde manier monitort en logt. Zonder cohesie en standaardisatie is het onnodig moeilijk om erachter te komen waar in de keten het proces niet functioneert. Probeer teams zoveel mogelijk vrijheid te geven, maar wel binnen vooraf gestelde kaders. Zorg er dus voor dat de teams dezelfde taal spreken en hun bevindingen op dezelfde manier vastleggen.
- Vind balans tussen ontwikkeling en beheer
De keuze uit tools is eindeloos groot. Kijk alleen al naar de CNCF Cloud Native Interactive Landscape en je ziet een wirwar aan tooling en applicaties met allemaal hun eigen functies en kenmerken. De vraag is dan ook: wat is de beste tool voor mij en wat biedt deze tool mij meer dan die andere? Het is belangrijk om vooraf goed na te gaan welke (monitoring)tools een organisatie nodig heeft. Kijk ook naar de impact van bepaalde tooling op de beheerteams. Je wilt voorkomen dat de beheerlast proportioneel toeneemt, maar tegelijkertijd wil je ook dat de stakeholders de juiste informatie krijgen. Je wilt innovatie niet stagneren, maar uiteindelijk moet je een middenweg vinden. Je kunt niet iedereen blij maken, maar standaardisatie en een common ground is wel echt nodig.
Open deur
Auteur: Melvin Anbeek, service delivery manager Info Support