Directieteams die begrijpen hoe ze digitale technologie moeten aanwenden, blijken zeldzaam. Maar ze helpen hun bedrijf echt vooruit, in omzetgroei en winst. Hoe digitaal onderlegd is jouw directie?
De toekomst van het bedrijfsleven is digitaal. En het hebben van een digitaal onderlegd topmanagementteam maakt hierbij het verschil. Uit recent onderzoek van MIT blijkt dat grote ondernemingen met digitaal onderlegde directieteams (veel) beter presteren dan vergelijkbare ondernemingen zonder dergelijke expertise in hun team.
Hoe gaat zo’n onderzoek te werk?
De onderzoekers van MIT voerde een uitgebreid dataonderzoek uit. Ze identificeerden 250 trefwoorden en elementen die een digitaal vaardige leidinggevende beschrijven. Vervolgens gingen ze die woorden identificeren in zowat 17.000 beschrijvingen en cv’s van directieleden, werkzaam bij zowat tweeduizend bedrijven wereldwijd. Zo ontdekten ze naar eigen zeggen een significante correlatie tussen die bedrijven en hun persoonlijke digital savviness, ofwel digitale geletterdheid.
Wat is digitale geletterdheid?
Dat kan je omschrijven als een inzicht dat je door ervaring en opleiding hebt ontwikkeld. Dat stelt je in staat in te zien welke opkomende technologieën de komende jaren voor bedrijfssucces kunnen zorgen. Het delen van zo’n inzicht in een topmanagementteam is cruciaal voor het succes van bedrijfstransformatie.
Zoals Jean-Pascal Tricoire, ceo van energiemanagementbedrijf Schneider Electric, in MIT Sloan Management Review aanhaalt: ‘Wanneer elk bedrijf een digitaal bedrijf wordt, moet elke leidinggevende digitale transformatie persoonlijk opvatten. Het laatste wat je in zo’n topteam wil hebben, is de overtuiging dat digitaal het probleem van iemand anders is.’
Is er voldoende digitaal talent op managementniveau?
Dat blijkt behoorlijk tegen te vallen. Uit het onderzoek van MIT blijkt dat het doorsnee topmanagementteam uit negen leden bestaat. En in totaal is daarvan gemiddeld slechts zeventien procent van de individuele teamleden digitaal onderlegd.
Is er een verschil tussen de C-profielen?
Dat is er zeker. De onderzoekers ontdekten dat de digitale geletterdheid van topmanagers sterk varieert per rol. Iets minder dan één op de vier ceo’s, en slechts één op de acht cfo’s, is digitaal onderlegd.
Zoals je zou verwachten, hebben chief technology officers (cto’s) en cio’s meer kans om deze digitale vaardigheid te bezitten, maar er is geen reden tot euforie: nog niet de helft van de cto’s en 45 procent van de cio’s kan je als digitaal onderlegd beschouwen. Vaak is bijvoorbeeld de aandacht van topmanagers in de technologiesector meer gericht op it-infrastructuur dan op het (meer strategische) streven om bedrijfswaarde te creëren uit digitale technologieën.
En tussen sectoren?
Het hoogste percentage digitaal onderlegde leidinggevenden – ongeveer een derde van de topteamleden – is werkzaam in media, software en telecombedrijven. Bedrijven in de bouw, kunst, amusement en recreatie, en landbouw hadden de minste digitaal onderlegde directieleden: minder dan een procent van de leidinggevenden.
In de financiële en verzekeringssector is twaalf procent van de topmanagers digitaal mee, wat aantoont hoe kwetsbaar deze sector is voor ontwrichting door de meer flexibele fintech-startups. MIT merkt op dat de aandacht in die sector vooral uitgaat naar de naleving van de regelgeving en niet zozeer naar het creëren van waarde via nieuwe bedrijfsmodellen.
En dan de hamvraag: maakt het een (financieel) verschil?
Ja, en dat is misschien wel de meest verbazende conclusie. De weinige directieteams waarvan de helft of meer van de leden digitaal onderlegd zijn, leveren opmerkelijk betere financiële prestaties.
In het algemeen hebben bedrijven met dergelijke ‘digitale teams’ een omzetgroei die bijna de helft (48 procent) hoger ligt dan gemiddeld. En de nettomarges liggen vijftien procent hoger dan bij het gemiddelde bedrijf uit het onderzoek.
Heeft elk directielid evenveel impact?
Zeker niet. Het effect van digitaal onderlegde topteamleden verschilt ook per rol. Onderschat hierbij zeker niet de ceo zelf. Zo is de kans twee keer zo groot dat bedrijven die in een bepaalde sector het best presteren een digitaal onderlegde ceo hebben.
En wat als je een beetje meer digitale expertise inbouwt?
Dat is de tweede opmerkelijke conclusie. Bedrijven hoeven geen drempel van vijftig procent digitaal onderlegde topmanagers te bereiken om hun prestaties te verbeteren. Geleidelijke vooruitgang in digitale geletterdheid werpt ook al vruchten af.
Zo ontdekten de onderzoekers van MIT dat per percentage dat de digitaal onderlegden in topteams stijgen, ook de nettomarge en de omzetgroei toenemen. Voor elke tien procent toename in digitale geletterdheid bij topteams is er bijvoorbeeld al een toename van 0,4 procentpunt in winstgevendheid. Of hoe digitale kennis, expertise én inzicht dus sowieso renderen.