Het Leuvense consultancybedrijf AE lanceert Adore, een nieuwe ai die bedrijven helpt fouten te reduceren en tijd te winnen, service te verbeteren en klantentevredenheid te verhogen. Concreet is de software in te zetten op klantenservice en GDPR-afwikkeling.
Adore moet een antwoord bieden op de complexe klantenvragen die om onmiddellijke reactie vragen. Het analyseert een binnenkomend bericht, identificeert de vraag en gaat, bijvoorbeeld in de bijgevoegde documenten, op zoek naar die informatie die nodig is om de vraag goed te begrijpen en er het juiste antwoord op te kunnen formuleren. Dit bespaart de medewerker niet enkel de tijd om de juiste informatie op te zoeken, maar zorgt er ook voor dat de informatie niet overgetypt hoeft te worden.
Via natural language processing (nlp) genereert Adore ook automatisch antwoorden. ‘En dat is écht heel nieuw in nlp’, aldus Bram Vanschoenwinkel van Adore. ‘Bij AE werken we met question-answering-modellen, diepe neurale netwerken getraind op gigantische hoeveelheden data en waaraan context is te geven. En die dus effectief een correct antwoord zullen geven op de vraag van de klant.’
Adore er ook voor zorgen dat GDPR-gevoelige data kan worden geanonimiseerd, zelfs in vrije tekst. ‘In datamanagement is anonimisatie een bekende term. Maar heel vaak gebeurt het enkel in gestructureerde tabellen’, aldus Vanschoenwinkel. ‘Ons systeem gaat de cleaning ook doen in bijvoorbeeld mailings of andere vrije tekst. Dat is vrij uniek.’
Energieleverancier Lampiris en het Brusselse Mediagenix, dat software maakt voor tv-omroepen, gaan alvast met Adore aan de slag.