Ruim 7,5 miljoen Belgen van 18 jaar en ouder bezochten in oktober 2020 de videosite YouTube. Dat is ongeveer tachtig procent van de bevolking in dit segment. Gemiddeld spendeert een bezoeker ongeveer 35 minuten per dag op het platform.
Met die cijfers is YouTube het populairste videokanaal in België. De Covid-19-pandemie heeft daar een rol in gespeeld. Zo wendden veel mensen zich tot het videoplatform om te leren hoe hun haar te knippen nadat kappers moesten sluiten of werden er video’s geüpload die toonden hoe je zelf mondmaskers kunt maken. Deuren van sportclubs bleven dicht maar online-workouts hielden menige Belg in beweging. Aan aanbod alleszins geen gebrek: per minuut wordt er voor meer dan vijfhonderd uur aan videomateriaal geplaatst op YouTube.
Daarnaast is ook leren en studeren een favoriete bezigheid geworden op YouTube. Belgen noemen het zelfs een van de belangrijkste redenen om het platform te bezoeken. Wereldwijd is de kijktijd op tv-schermen van leergerelateerde video’s dan ook ruim verdubbeld ten opzichte van vorig jaar. Een op vijf YouTube-gebruikers in België geeft aan het platform te gebruiken om een hobby te beoefenen. En steeds meer Belgische uploaders maken specifieke content voor deze doelgroep: hoe je eigen beats produceren en mixen, hoe een specifiek kippenras kweken en hoe snel gezonde snacks maken. Na de inspanning is het tijd voor ontspanning: wereldwijd is de kijktijd op tv-schermen van video’s over welzijn (zoals yoga, fitness en meditatie) ook met meer dan 180 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar.
Het aantal kanalen dat content maakt en uitzendt zit ook in de lift. Wereldwijd zijn er bijna dubbel zo veel kanalen bijgekomen ten opzichte van vorig jaar (+95 procent) met nieuwe concepten en nieuwe formaten. Momenteel zijn er 437 Belgische kanalen met meer dan honderdduizend abonnees, een toename van 35 procent tegenover vorig jaar.