Fraudesoftware-leverancier Friss neemt zijn Amerikaanse branchegenoot Terrene Labs over. Friss is naar eigen zeggen marktleider in op ai gebaseerde fraude-, risico- en compliancesoftware voor schadeverzekeraars. De acquisitie voltrok zich met gesloten portemonnee en is derhalve met aandelen gefinancierd.
Terrene Labs bedient met het product Risk Insights verzekeraars in de zakelijke markt. Acceptanten krijgen daarmee binnen vijf seconden toegang tot duizenden direct bruikbare inzichten. Daarmee zijn omslachtig handmatig zoeken en foutgevoelige data-entry te voorkomen.
‘Samen brengen we zakelijk screenen naar de digitale tijd’, aldus Friss-ceo en medeoprichter Jeroen Morrenhof. ‘Echte risico-inschattingen maken is niet makkelijk. Wij veranderen dat nu. In combinatie met de analytische capaciteiten van Friss zal de zee aan data niet meer zo overweldigend zijn. Onze klanten zullen sneller betere beslissingen kunnen maken’, belooft hij.
De nieuwe combinatie biedt een breed pakket aan software om risico’s en fraude in te schatten vanaf het moment van een polis-aanvraag via verlengingen naar claims en speciale zaken. Hierbij kunnen de verzekeraars dankzij realtime voorspellende modellen gebruikmaken van data-injectie, image screening en netwerkanalyses om een holistisch beeld van de situatie te schetsen.
Recordjaar
De overname volgt op de aankondiging van Friss dat 2020 een recordjaar is geweest, met bijna zestig procent omzetgroei en een verdubbeling van het aantal klanten in Noord-Amerika. Met de overname van Terrene krijgt Friss toegang tot een bewezen product. De Terrene-producten worden aan de Friss-productlijn toegevoegd als Underwriting Insights. Dit product voor de zakelijke markt zal als standalone-product beschikbaar zijn in de VS. Op termijn volgt integratie in de productlijnen buiten de VS.
Friss werd in 2006 opgericht. De Amerikaanse investeringsmaatschappij Aquiline en het Franse Blackfin pompten er in 2017 nog eens vijftien miljoen in, wat de groei versneld heeft. Behalve in Utrecht zijn er nu kantoren in Chicago, Santiago (Chili), Parijs en Keulen.
Volgens Morrenhof heeft zijn bedrijf de branche geholpen om meer dan een miljard dollar te besparen aan frauduleuze polis-aanvragen en uitbetaling van frauduleuze claims. De verzekeraars digitaliseren in een hoog tempo. ‘In één jaar heeft de branche een transformatie ondergaan, waarvan we dachten dat deze vijf tot tien jaar in beslag zou nemen’, besluit de CEO.