Door een fout in een boekhoudpakket van het Japanse Fujitsu zijn 39 Britse uitbaters van een postkantoor ten onrechte beschuldigd van en veroordeeld voor fraude. Sommigen belandden zelfs in de gevangenis, meldt de BBC.
Horizon heette het nieuwe boekhoudsysteem van Fujitsu dat de Britse postdiensten in 1999 introduceerden. Het systeem ‘vergat’ echter ingebrachte bedragen, waardoor het leek alsof de uitbaters (in Groot-Brittannië ‘postmasters’ genoemd) geld verduisterden. De fouten in het pakket werden verschillende malen aangekaart, maar niemand pikte dit op. Sommige werknemers probeerden de ontbrekende bedragen vervolgens zelf bij te passen met eigen geld, enkele namen daarvoor zelfs een hypotheek op hun huis.
Door de rechtszaken die volgden, werden verschillende postmasters veroordeeld, verloren ze hun baan en zelfs hun huis. Enkelen kwamen zelfs in de gevangenis terecht. Alles in totaal werd door de postdiensten 736 mensen vervolgd.
Pas in december 2019, na een serie burgerlijke rechtszaken, wilde de Britse Post een overeenkomst sluiten met 555 beschuldigden. Zij kregen 58 miljoen pond aan schadevergoedingen. Na betaling van de juridische kosten bleef daar twaalf miljoen van over.
Ook een rechter stelde vast dat het computersysteem fouten en bugs vertoonde. Tot dusver is niemand bij de posterijen of Fujitsu ter verantwoording geroepen. Wel kondigde een rechter van het Hooggerechtshof aan dat hij Fujitsu aan een nader onderzoek wil onderwerpen. Dit omdat hij ‘ernstige bedenkingen’ had over het bewijsmateriaal van de werknemers van het Japanse bedrijf.