We kunnen niet meer voorbijgaan aan de invloed van de mensheid op de aarde. Biologen zoals Sir David Attenborough luiden de noodklok en roepen op het milieu te beschermen voordat het te laat is. Daarvoor zullen we met oude gewoontes moeten breken. Voor consumenten zijn er talloze milieu-adviezen beschikbaar, zoals het vermijden van plastic voor eenmalig gebruik. Voor bedrijven klinkt een heel ander verhaal.
Ondernemingen in alle delen van de wereld en in elke branche kunnen collectief een verschil maken door hun duurzaamheidsinspanningen op te voeren. Voor de it-wereld in het bijzonder is een belangrijke rol weggelegd, omdat die meer dan elke andere sector in staat is om innovatieve oplossingen uit te rollen om de klimaatverandering aan te pakken. De cruciale eerste stap is te begrijpen hoe dat precies is te doen.
De coronacrisis en het milieu
Door de wereldwijde pandemie kregen bedrijven in alle sectoren te maken met verstoringen van hun bedrijfsvoering. De coronacrisis zorgde tegelijkertijd voor een opleving van digitale transformatie. Die was nodig om particulieren en bedrijven te helpen om te overleven en te gedijen. Als gevolg van de wereldwijde lockdowns stapten bedrijven in sneltreinvaart over op thuiswerken. En doordat steeds meer werknemers thuisbleven, rees het gebruik van data de pan uit. Het wereldwijde internetverkeer steeg tussen februari en medio april 2020 met bijna veertig procent, en het einde is nog niet in zicht.
Deze opleving in het internetverkeer en de resulterende piek in gegenereerde data zijn slecht nieuws voor het milieu. Data wordt vaak ‘de nieuwe olie’ genoemd en zoals we weten heeft olie ook vervuilende kwaliteiten.
Als consument is het relatief eenvoudig om op een milieuvriendelijke wijze met data om te gaan. Zo kun je onderzoek naar bedrijven doen om inzicht te krijgen in wat ze precies doen om hun CO2-voetafdruk te verkleinen. Een meer alledaagse optie is om voor het streamen van televisieprogramma’s of downloaden van muziek gebruik te maken van standaard definition (sd)-resolutie in plaats van high definition (hd). Verder zijn er applicaties zoals The Green Web waarmee je nagaat of websites op basis van groene of grijze stroom worden gehost.
Voor bedrijven is het een stuk minder duidelijk hoe zij de schadelijke invloed van data op het milieu kunnen terugdringen.
Betere besluitvorming
Data zijn alomtegenwoordig aanwezig. Bedrijven in alle soorten en maten verzamelen en analyseren die om hun groei en succes te bevorderen. Daarom is het nodig om te zorgen voor een grotere bewustwording van manieren waarop zij meer grip kunnen krijgen op hun CO2-uitstoot naarmate hun datalandschap groeit.
Een van de belangrijkste manieren om dit te bereiken, is het reduceren van de datavolumes die bedrijven genereren. Circa zeventig procent van alle data bestaat uit kopieën. Vaak gaat het om rot-data: redundant, obsolete, trivial. Met andere woorden: overbodige, verouderde of triviale gegevens. Bedrijven kunnen zonder deze data op normale wijze blijven opereren.
Veel rot-data is opgeslagen in een secundair fysiek datacenter dat 24/7 energie verbruikt. En die energie is hoogstwaarschijnlijk verkregen uit de verbranding van fossiele brandstoffen. Bij dit proces komen schadelijke broeikasgassen in de atmosfeer die het milieu schade berokkenen.
Het is echter mogelijk om voor verandering te zorgen. Bedrijven kunnen de impact van rot-data op onze planeet reduceren door er minder van te genereren. Dat kunnen ze doen met behulp van intelligente oplossingen voor databeheer. Die bieden it-afdelingen optimaal zicht op de levenscyclus van alle data, van de rand van het bedrijfsnetwerk tot en met het datacenter.
Om dit met succes te doen, moeten bedrijven eerst inzicht verwerven in de waarde van hun data. Moeten die data worden bewaard, en zo ja hoe lang? Waar moeten die data worden opgeslagen zodat gebruikers die data eenvoudig kunnen bereiken en gebruiken? En als de data niet hoeven te worden bewaard, wat moet er dan mee gebeuren? Nadat bedrijven de antwoorden op deze vragen hebben gevonden, kunnen zij beginnen met het reduceren van de data die zij genereren en opslaan. Voor dat laatste kunnen zij op eenvoudige wijze overstappen naar een milieuvriendelijke cloud.
Bouwen aan een groenere wereld
Duurzaam ondernemen is belangrijker dan ooit. Onze planeet is ons thuis, en als wereldwijde gemeenschap moeten we onze krachten bundelen om er effectiever voor te zorgen. Veel bedrijven zijn nog maar net begonnen met hun duurzaamheidstraject. Het duurt nog wel even voordat de resultaten daarvan merkbaar worden, maar elke stap in de juiste richting is waardevol. De groei van data is onvermijdelijk. Daarom is het hoog tijd voor bedrijven om ermee om te gaan op een manier die positief van invloed is op het milieu.