Test Aankoop en zijn zusterorganisaties uit Spanje, Italië, Portugal en Brazilië sturen een ingebrekestelling naar Hewlett-Packard. De consumentenorganisaties verwijten HP bewust het gebruik van generieke inktpatronen geblokkeerd te hebben via software-updates. Eigenaars van HP-printers moeten daarvoor 150 euro per toestel schadevergoeding krijgen.
Sinds eind 2016 al brengt HP zijn printers aan de man met het argument dat deze ook functioneren met generieke inktcartridges die in de praktijk vaak goedkoper zijn dan inktpatronen van het HP-merk zelf. HP blijkt evenwel een firmware-update te hebben uitgerold, waardoor generieke cartridges niet meer geaccepteerd worden. De foutmeldingen die de gebruikers kregen, deed hen perfect bruikbare patronen weggooien om vervolgens weer over te schakelen naar duurdere merkeigen HP-producten, zegt Test Aankoop. In bepaalde gevallen zagen consumenten zich genoodzaakt om een nieuwe printer aan te schaffen.
‘Het is totaal onaanvaardbaar dat HP de controle overneemt van apparaten die eigendom zijn van de consument om hem vervolgens te pushen producten te doen kopen die merkeigen zijn’, zegt Simon November van Test Aankoop. ‘De praktijk die door HP wordt toegepast, is pure geplande veroudering. Illegaal én onverantwoordelijk. Niet alleen veroorzaakt dit financiële schade bij consumenten maar ook verhoogt het de hoeveelheid elektronisch afval net wanneer we die proberen te reduceren.’
Voor de 150 euro schadevergoeding die de consumentenorganisaties eisen, vonden ze hun inspiratie in de Verenigde Staten. Daar ging HP recentelijk akkoord met een totale schadevergoeding van anderhalf miljoen dollar voor Amerikaanse consumenten, dit kwam neer op een bedrag van 100 tot 150 dollar per persoon. In november vorig jaar besliste ook de Italiaanse mededingingsautoriteit al dat HP verantwoordelijk is voor de praktijken die Test Aankoop aankaart en sprak het een veroordeling uit ten belope van van 10 miljoen euro.