Uit gegevens van het Britse it-onderzoeksbureau Context blijkt dat bijna de helft van de Europese resellers zich opmaakt voor een aanzienlijke cloudpush om te voldoen aan de vraag van klanten naar digitale transformatie. De tijd dat organisaties zich afvroegen óf ze hun it-landschap naar de cloud moesten brengen, ligt hiermee voorgoed achter ons. ‘De cloud’ is geen onderscheidend thema meer, alles gaat tenslotte naar de cloud. Organisaties vragen zich nu af of ze wel zélf hun complete landschap naar de cloud moeten migreren. Cloud-adoptie heeft hiermee een nieuwe fase bereikt. Is de hype voorbij?
De cloud is niet langer een doel op zich, wat doet vermoeden dat cloud-adoptie een zekere mate van volwassenheid heeft bereikt. De pandemie heeft voor permanente veranderingen in de markt gezorgd waardoor organisaties hun cloudtransformatie moeten versnellen. Deze versnelling heeft alles te maken met de (noodzakelijke) decentralisatie van data, applicaties en gebruikers. Tegelijkertijd moeten organisaties kritischer kijken naar wélke processen, applicaties en data naar de cloud gaan. En of een ‘standaard’-saas-oplossing volstaat, of dat een eigen cloud-infrastructuur gebouwd moet worden voor specifieke (core)processen.
Meer ‘versaasing’
Grofweg kunnen we stellen dat tussen 2010 en 2020 de eerste ‘cloudgolf’ plaatsvond. Dit was een lange golfbeweging waarin de vraag centraal stond of organisaties naar de cloud moesten gaan. Welke onderdelen van het it-landschap kunnen naar de cloud? Waarom moeten we overstappen op een operationeel kostenmodel, en waarom hebben we die flexibiliteit nodig? Dat waren enkele deelvragen die toen de discussie domineerden.
In de tweede golf – die feitelijk begon met het uitbreken van de coronacrisis – is de cloud allang geen onderscheidend thema meer. Inmiddels gaat alles naar de cloud. De toenemende ‘versaasing’ van it heeft er wel voor gezorgd dat organisaties zich steeds vaker afvragen ze zélf alles naar de cloud moeten brengen. Er worden steeds meer afgewogen keuzes gemaakt op welke manier een bepaald proces of applicatie naar de cloud wordt gebracht. De verwachting is dat de versaasing de komende tijd nog sneller zal gaan dan we nu al gewend zijn.
Innovatieve technologie hyperscalers
Organisaties doen er goed aan om waar mogelijk processen te standaardiseren door gebruik te maken van ‘best of breed’ saas-oplossingen. Denk dan bijvoorbeeld aan tools voor hr-, itsm-, logistieke en collaboration-processen. Hierdoor ontstaat meer ruimte om alle aandacht te richten op het optimaliseren van de coreprocessen van een organisatie, waardoor deze zichzelf écht kan onderscheiden. De zeer innovatieve cloudplatform- en infrastructuurservices van de grotere hyperscalers kunnen helpen om dergelijke processen verder te innoveren. Denk aan innovatieve technologieën zoals geografische tooling voor gps/maps, data services, AI services, etc. Deze hyperscalers kunnen helpen bij het onboarden van de allernieuwste (cloud)technologieën en de implementatie ervan binnen het it- en applicatielandschap.
Het toepassen van saas-oplossingen en innovatieve technologieën vraagt wel om een andere mindset. Zo zouden retailers bijvoorbeeld niet langer zelf het optimale delivery-proces moeten willen uitvinden. In de markt zijn verschillende grote logistieke softwarebedrijven die dit volledig geautomatiseerd hebben en eenvoudig kunnen implementeren binnen de organisatie. Dit biedt ruimte om te investeren in de processen waar de retailer zichzelf mee kan onderscheiden. Door zich te richten op het optimaliseren van de coreprocessen, en voor ‘standaardprocessen’ te kiezen van saas-oplossingen van derden, kunnen organisaties het verschil maken.
Toekomst
De verwachting is dat we de komende jaren niet meer te maken krijgen met cloudgolven zoals we die nu gewend zijn. Technologie zal alleen maar verder geïntegreerd worden in ons leven, en de evolutie van it wordt een continue innovatieproces. De cloud zal hierbij steeds minder een technologisch vraagstuk zijn, en de cloud-infrastructuur wordt meer en meer gemeengoed. Hieruit kunnen we concluderen dat cloud nu echt de hype voorbij is.
(Auteur Ruben van der Zwan is cto bij Sentia Group.)