Het afsluiten van een cyberverzekering wordt almaar lastiger voor bedrijven. Dat meldt Beltug, de vereniging van cio’s en ict-beslissingsnemers. De vragenlijsten van verzekeraars worden langer en de polissen zelf duurder.
Een en ander blijkt uit een rondetafel met meer dan zestig bedrijven uit diverse sectoren, die werd georganiseerd door Beltug. De deelnemers merken dat verzekeringsmaatschappijen almaar strengere eisen stellen om een polis te kunnen afsluiten. ‘De vragenlijsten worden langer, zestig pagina’s zijn geen uitzondering’, zegt Ann Guinée, communicatiemanager van Beltug. ‘En het invullen is een delicate taak: de informatie die wordt doorgegeven moet te allen tijde overeenstemmen met de realiteit. Bij een incident kunnen de antwoorden immers ook tegen de verzekerde worden gebruikt.’
Niet alleen zijn verzekeraars voorzichtiger geworden, ze hebben ook de prijzen van de polissen opgetrokken. ‘De polissen worden duurder omdat er meer risico’s en meer incidenten zijn’, zegt Guinée. ‘Tegelijk ervaren bedrijven dat het moeilijker wordt om een cyberpolis te kunnen afsluiten bij een verzekeringsmaatschappij. Het securitybeleid wordt immers grondig doorgelicht.’ Dat laatste is natuurlijk ook in het voordeel van het bedrijf, aldus Guinée.
Bedrijven zijn zich bewust van het belang van cybersecurity en een bijhorende verzekering. Guinée: ‘Cybersecurity is het komende jaar de absolute topprioriteit van cio’s en it-managers. Dat leerden we eerder al uit het ‘Beltug Priorities Compass 2021’ en het werd andermaal bevestigd tijdens onze jongste rondetafelgesprekken. Naast investeringen in technologie en sensibilisering, willen organisaties een cyberverzekering afsluiten om zich in te dekken tegen risico’s van een aanval.’