Uit het '2021 State of the CIO-onderzoek' blijkt dat vier op de vijf cio's in het afgelopen jaar nieuwe technologieën, it-strategieën en/of methodologieën heeft geïmplementeerd. Deze snelle adoptie van technologie heeft ongetwijfeld veel mythen de wereld uit geholpen, bijvoorbeeld de aanname dat it-teams traag reageren of nog erger, niet bereid zijn om de systemen die ze intern gebruiken te veranderen.
De afgelopen anderhalf jaar is bewezen dat wanneer it-teams volledig worden ondersteund met de tools die ze nodig hebben om veranderingen door te voeren, ze een vitale rol kunnen spelen in het creëren van blijvende veerkracht en zakelijk succes. Uit recent onderzoek blijkt dat 86 procent van de cio’s het opbouwen van een cultuur gericht op veerkracht als een van hun belangrijkste verantwoordelijkheden ziet. Er zijn ook cio’s die beweren dat deze verschuiving naar een meer agile manier van denken van tijdelijke aard is.
Blijvend karakter
Hoe geven it-leiders de huidige digitale transformatie een blijvend karakter krijgt en voorkomen ze dat de geboekte vooruitgang niet van korte duur is?
- Het verleden als voorbeeld voor de toekomst
Het is eenvoudig terug te kijken en onszelf te verwijten dat we vóór de pandemie niet veerkrachtig waren. Maar in plaats daarvan moeten we ons concentreren op de positieve resultaten van de afgelopen achttien maanden en die gebruiken als voorbeeld voor de toekomst. Nog maar relatief kort geleden leek een snelle overstap naar werken op afstand onhaalbaar. Inmiddels is een hybride model van thuis-kantoorwerk voor veel bedrijven de norm. Deze verschuiving naar hybride werken heeft werknemers centraal gesteld in de it-aanpak. Het heeft onnodige bedrijfspolitiek verwijderd, waarbij it een bemiddelaar is geworden in plaats van een blokkade.
Misschien het belangrijkste bewijs van succes is de bereidheid tot verdere verandering. Uit genoemde studie blijkt dat tachtig procent van de respondenten het automatiseren van it-bedrijfsprocessen als prioriteit heeft aangemerkt voor de komende zes tot twaalf maanden. Met een wendbaarder it-team kunnen organisaties proactief handelen, en zo de overstap maken van ‘disaster recovery’ naar ‘business continuity’. Met dat in het achterhoofd is dit het moment om in te spelen op deze culturele verschuiving en onszelf open te stellen voor nieuwe manieren van werken.
- It cruciaal bij ondersteuning juiste werkvorm
Nu we langzaam maar zeker terugkeren naar een soort van normaal, is er nog veel discussie over hoe de toekomst van werk – en werkplekken in het algemeen – eruit moet gaan zien. Een recent rapport van ADP Research concludeert dat werknemers die op locatie werken over het algemeen belangrijke voordelen genieten ten opzichte van hun collega’s die op afstand werken. Tegelijkertijd blijkt uit Microsofts Work Trend Index-onderzoek van 2021 dat bijna driekwart van de ondervraagden wil dat flexibele mogelijkheden voor werken op afstand blijven bestaan. Deze spanning geeft aan dat voor velen een hybride werkmodel het antwoord zou kunnen zijn.
Maar welke verhouding tussen thuis- en kantoorwerk een bedrijf ook kiest, het is duidelijk dat it een belangrijke rol zal spelen om dit te laten werken, om werknemers te helpen hun werk beter te doen, waar ze ook zijn, maar ook om problemen aan te pakken die onlosmakelijk verbonden zijn met meer digitale manieren van werken – bijvoorbeeld de sterke stijging van ransomware in de afgelopen periode.
Willen bedrijven in de toekomst succesvol zijn, dan moeten ze de juiste balans zien te vinden tussen technologie en samenwerking. En it-teams spelen een cruciale rol in dit proces.
- Communiceren en samenwerken in veranderende tijden
Als de pandemie ons iets heeft geleerd, dan is het wel dat bedrijven vol moeten inzetten op communicatie, omdat werknemers verspreid over verschillende locaties werken. En hoewel tools als Zoom, Slack en Microsoft Teams ons digitaal met elkaar verbonden hebben gehouden, kunnen deze tools alleen een bedrijf niet transformeren.
Het zijn de mensen zelf die de aanjagers van innovatie zijn in een organisatie. Om hen in het hart van het bedrijf te houden, moet technologie in dienst staan van de werknemers – en niet andersom. De sleutel tot succes op de lange termijn is hoe goed een organisatie de communicatie met werknemers heeft aangepast, inclusief de tools die ze gebruiken. Dus in plaats van werknemers met technologie te overladen, moeten ze hun focus verleggen naar betrokkenheid van het personeel, waarbij werknemers en it-teams samenwerken om oplossingen te vinden die voor iedereen werken.
Bovendien, als bedrijven openstaan voor nieuwe manieren van werken, moeten ze ook bereid zijn om verder te kijken dan de verouderde standaarden voor succes. In plaats daarvan zouden ze zich kunnen richten op werknemerstevredenheid en inspanningsscores als een indicatie van hoe een organisatie het doet.
Cruciaal
Natuurlijk, het zal niet gemakkelijk zijn. Maar innovatieve, meetbare en duurzame vooruitgang is zelden eenvoudig. Aanpassen aan nieuwe manieren van werken en ontwikkelingen op het moment dat ze zich voordoen, is cruciaal voor een effectieve digitale transformatie. Want het implementeren van de technologie is slechts het begin. Wat pas telt, is wat we ermee doen.
(Auteur Paul Hardy is cio bij ServiceNow.)