Over vier jaar zal een kwart van de bevolking minimaal een uur per dag in de metaverse doorbrengen. Dat doen ze voor werk, winkelen, onderwijs, sociale contacten en amusement, voorspelt onderzoeksbureau Gartner. De analisten waarschuwen ook dat het nog te vroeg is om te weten welke investeringen op de lange termijn levensvatbaar zijn.
Gartner probeert de impact van de metaverse-hype te vangen in voorspellingen en toekomstige bedrijfsscenario’s, maar begint in het heden. ‘Ict-aanbieders bouwen nu al allerlei mogelijkheden voor gebruikers om hun leven in digitale werelden na te bootsen’, schrijft hoofdonderzoeker technologie en innovatie Marty Resnick.
Hij wijst op het volgen van lessen in virtuele klaslokalen, het kopen van digitale grond en het bouwen van virtuele huizen. ‘Deze activiteiten worden uitgevoerd in aparte omgevingen. Uiteindelijk zullen ze plaatsvinden in één omgeving: de metaverse, die plek biedt voor verschillende technologieën en ervaringen.’
Gartner definieert de metaverse als ‘een collectieve, virtuele, gedeelde ruimte’ waar fysieke en digitale realiteit samenkomen en virtueel verbeterd worden. Het gaat om een omgeving die constant in ontwikkeling is en die onafhankelijk van de gebruikte apparatuur, zoals tablets of vr-brillen, toegang geeft tot allerlei ‘meeslepende’ ervaringen.
Digitale economie en invloed op werk
Gartner verwacht dat de metaverse invloed zal hebben op elk bedrijf waar consumenten dagelijks mee te maken hebben. Omdat geen enkele leverancier de metaverse zal bezitten, verwacht het onderzoeksbureau dat een virtuele economie met digitale valuta en niet-verwisselbare tokens (nft’s) de basis zal vormen van transacties in de metaverse.
De metaverse zal ook van invloed zijn op hoe we werken. Organisaties zullen zorgen voor een betere betrokkenheid, samenwerking en verbinding met hun werknemers. dat gebeurt via meeslepende werkruimten in virtuele kantoren.
Bedrijven hoeven hiervoor niet hun eigen infrastructuur te creëren, omdat de metaverse het raamwerk zal bieden. Bovendien zullen virtuele evenementen die de afgelopen achttien maanden aan populariteit hebben gewonnen, meer samenwerkings-, netwerkmogelijkheden en workshops bieden.
Investeren?
De adoptie van metaverse-technologieën staat nog in de kinderschoenen en is gefragmenteerd. Gartner waarschuwt organisaties dan ook om zwaar te investeren in één specifiek onderdeel van de metaverse. Het is nog te vroeg om te weten welke investeringen op de lange termijn levensvatbaar zijn. Maar, productmanagers moeten al wel vast de tijd nemen om te leren, te verkennen en zich voor te bereiden op een metaverse, omdat deze hun concurrentiepositie kan beïnvloeden.
‘Bedrijven krijgen ongekende mogelijkheden om hun bedrijfsmodellen uit te breiden. Ze kunnen zich van een ‘digitaal bedrijf’ naar een ‘metaverse bedrijf’ ontwikkelen’, stelt Resnick. Hij verwacht dat tegen 2026 wereldwijd dertig procent van de organisaties haar producten en diensten klaar heeft gestoomd voor de metaverse.
24 uur in de metaverse
Eind 2021 verbleef verslaggeefster Joanna Stern van de Wall Street Journal 24 uur lang in een vroege versie van de metaverse. Bekijk in bijgaande video haar ervaringen met dit experiment.