De Belgische startup TheGreenShot, die een innovatie heeft bedacht waarmee de koolstofimpact van elke filmopname in real time wordt berekend en de budgetten van de producenten, is een van de twaalf startups die worden voorgesteld op het European Film Market, een ‘place to be’ voor cinemaprofessionals, die wordt georganiseerd in de marge van het Internationale Filmfestival van Berlijn.
De Berlinale 2022, de 72ᵉ editie van het Internationale Filmfestival van Berlijn, brengt de filmwereld van 10 tot 17 februari samen. Vooraan het podium, de rode loper, de filmsterren op zoek naar de beroemde Gouden Beer en de projectieschermen (in de zalen of online) waarop elk jaar zo’n 400 films te zien zijn. Achter de schermen verzamelen filmprofessionals (8.000 in 2021) zich op de European Film Market om hun shopping doen. Wegens de gezondheidsmaatregelen wordt het dit jaar alleen digitaal gehouden.
Deze grote internationale markt geeft een cinematografische trend van het nieuwe jaar en zet de innovaties in de sector in de verf. Een speciale sessie is gewijd aan dit belangrijke aspect voor de toekomst van de industrie, de EFM STARTUPS. Voor deze 8e editie zijn tien startups geselecteerd die zich kunnen voorstellen en potentiële toekomstige klanten of partners te ontmoeten. TheGreenShot kan daar met trots aan deelnemen.
“Aangezien we geselecteerd werden uit de twaalf innovatieve startups van het jaar voor de filmindustrie, kregen we de kans om TheGreenShot, op 14 februari, een datum die ons alleen maar geluk kan brengen, voor te stellen aan een publiek van producenten, financiers en distributeurs die aanwezig waren op de European Film Market. We hadden ook 23 individuele ontmoetingen over vier dagen met geïnteresseerde professionals! Helaas gebeurde dit allemaal op afstand, maar het is nog steeds een erg waardevolle springplank voor ons,” zegt Max Hermans, medeoprichter en COO van TheGreenShot.
Na de “Production Tech Innovation of the Year” award op makers&shakers; 2021 in Londen in de wacht gesleept te hebben, is dit een bijkomende erkenning voor de Belgische greentech wiens applicatie speciaal werd gecreëerd voor filmcrews, productie en duurzaamheidsadviseurs.
De ecologische voetafdruk verminderen en de productiekosten optimaliseren
Een dag filmen genereert gemiddeld 3,3 ton CO2! TheGreenShot, bedacht door Max Hermans, location manager van beroep (belast met de logistieke opvolging van de opnames), wil deze impact op het milieu beperken en tegelijk de productiekosten optimaliseren.
“Onze app is gekoppeld aan verschillende gehomologeerde functies om de koolstofvoetafdruk te berekenen die we inschakelen naargelang de regio waar de opnames plaatsvinden. In Wallonië vraagt het fonds Wallimage bijvoorbeeld om een reeks maatregelen na te leven om het label GREEN FILM Wallonia te verkrijgen. De berekening is dan gebaseerd op een kwalitatieve benadering die wordt omgezet in een koolstofimpact: u verkleint uw voetafdruk als u het transport optimaliseert, als u ledverlichting gebruikt, als u aansluit op het lokale drinkwaternetwerk enz. Onze app laat toe om op basis van de geregistreerde uitgaven met enkele muisklikken en updates in real time de naleving van de engagementen ten gunste van het milieu te rechtvaardigen. Ze geeft ook een lijst van ‘groene’ leveranciers en stelt goede praktijken voor aan de gebruikers”, aldus Max Hermans, medeoprichter en COO van TheGreenShot.
Met TheGreenShot beschikken filmproducenten over een unieke tool om de ‘groene’ certificering te automatiseren, budgetten te controleren en hun boekhouding te vergemakkelijken.
Op middellange termijn is het de bedoeling om de toepassing uit te rollen naar andere beroepssectoren.
Gekwalificeerde beleggers (minimaal 100.000 EUR) kunnen momenteel deelnemen aan de ontwikkeling van TheGreenshot: er loopt momenteel een fondsenwerving van één miljoen. Gebruik van de fondsen: commerciële ontwikkeling, technologische ontwikkelingen en aanpassing van de app voor andere activiteitensectoren.