• Een must-read voor iedereen die zich bezighoudt met digitale transformatie in B2B
• Het onderzoek biedt fabrikanten het inzicht om zich te kunnen benchmarken en geeft indicaties voor investeringsprioriteiten.
• Digitale leiders delen inspirerende inzichten en aanbevelingen voor de implementatie van een klantgerichte digitaliseringsstrategie binnen productiebedrijven.
Amsterdam, 15 februari 2022 – In 2022 zullen fabrikanten tot 20% meer investeren in hun digitale transformatie om aan de verwachtingen van moderne B2B-klanten te voldoen en nieuw zakelijk potentieel aan te boren. Dit is een van de belangrijkste bevindingen van het onderzoeksrapport “The Voice of Digital Leaders in Manufacturing 2022: E-Commerce and Digital Adoption” dat vandaag is gepubliceerd.
Het rapport bevat waardevolle aanbevelingen en inzichten voor de ontwikkeling en bedrijfsbrede implementatie van een klantgerichte digitaliseringsstrategie, zoals:
- ” Zorg dat C-level aan boord is. Bepaal je strategie vasten gebruik ook interne KPI’s.”
- “Focus op hoe je met digitalisering bedrijfsdoelen kan verbeteren, maak een duidelijke, geprioriteerde digitale roadmap en onthou: adoptie kost tijd.”
- “Vind het wiel niet opnieuw uit. Als je iets unieks hebt, focus je daarop!”
Voor deze studie ondervroeg het Zweedse marktonderzoeksbureau Copperberg, in opdracht van Intershop en Evident, meer dan 50 vooraanstaande digitaliseringsexperts van toonaangevende Europese fabrikanten met een jaaromzet van minstens 250 miljoen euro. In kwalitatieve interviews rapporteerden ze over de voortgang van hun digitaliserings- en e-commerce-initiatieven en deelden ze inzichten over hun grootste uitdagingen, belangrijkste doelen en strategieën.
“De antwoorden onderstrepen de noodzaak voor fabrikanten om te investeren in geschikte technologieën en het digital team uit te breiden om de ervaring van B2B-klanten verder te optimaliseren en wereldwijd op de lange termijn te kunnen blijven concurreren”, benadrukt Lisa Hellqvist, Managing Director van Copperberg.
De belangrijkste bevindingen zijn:
- Tot 71% van de ondervraagde fabrikanten is sterk ambitieus en sommige (24%) streven er zelfs naar om marktleider te worden door digitalisering.
- 56% heeft inmiddels de organistie ingericht op basis van een bedrijfsbrede digitale strategie en roadmap.
- De meeste respondenten van onze enquête zijn van plan oplossingen te implementeren die gericht zijn op het vereenvoudigen van het verkoopproces, zowel voor de interne organisatie als voor haar klanten. 36% wil CPQ-systemen (configure-price-quote) implementeren om complexe producten te verkopen en wil investeren in digitale klantportalen met handige selfservicefuncties, terwijl 37% wil investeren in dataplatforms.
Herbert Pesch, founder en CCO van Evident: “Dit rapport is andersdan de vele andere die er zijn. We hebben het persoonlijk gemaakt! De digitale leiders in Manufacturing geven uitgebreide antwoorden op veel open vragen. Dit geeft een mooi inzicht in hoe deze leiders omgaan en soms worstelen met de vele uitdagingen in de wereld van digitale transformatie in B2B.”
Markus Klahn, CEO van Intershop: “Als marktleider in B2B-commerce volgen we de spannende ontwikkelingen in de maakindustrie. Om de digitaliseringsvoortgang van de industrie vast te leggen, hebben we samen met onze businesspartner Evident onze krachten gebundeld met het marktonderzoeksbureau Copperberg en onderzoeken we de toonaangevende fabrikanten van Europa vanaf nu jaarlijks op hun digitaliseringsinitiatieven. Het daaruit resulterende onderzoeksrapport zal andere bedrijven helpen als benchmark en inspiratiebron voor hun digitale transformatie.”
Het gratis onderzoeksrapport “The Voice of Digital Leaders in Manufacturing 2022: E-Commerce and Digital Adoption” kan hier worden gedownload.
Over Copperberg
“Het grote doel van onderwijs is niet kennis, maar actie”.
Copperberg creëert originele inhoud, op fysieke en digitale platforms, die de productiegemeenschap samenbrengt om wereldwijd te groeien en relaties op te bouwen. Tijdens de recente wereldwijde pandemie hebben we ons gericht op virtuele evenementen en digitale inhoud , zodat onze community verbonden blijft.
Dagelijks werken we hard aan het verbeteren, ontwikkelen en innoveren van onze concepten en originele inhoud om de beste hands-on, real-life strategieën voor al onze communityleden te garanderen. Onze ambitie is om ideeën, netwerken en industriële uitwisseling tussen collega’s te bieden die inspireren en tot actie leiden.
Meer informatie op www.copperberg.com.
About Evident
We help B2B companies grow in an ever-changing digital world. With a 100% focus on B2B and 20+ years of experience, we identify and address digital opportunities for manufacturers, distributors and service providers in Europe. Evident is an expert in making commerce and service platforms that redefine the B2B digital experience and drive growth. We love designing digital experiences and solving complex technical challenges. In short, we love creating business value for and with our customers. With a team of 100+ people based in Utrecht and Lisbon, we work in interdisciplinary teams of consultants, designers, and developers. More information: www.evident.nl
Over Intershop Communications AG
Intershop (opgericht in Duitsland 1992; Prime Standard: ISHA) stelt ’s werelds toonaangevende fabrikanten en groothandels in staat om hun bedrijven te digitaliseren, te transformeren en te stimuleren. Ons e-commerceplatform en cloudgebaseerde technologie geven B2B-bedrijven de mogelijkheid om hun digitale aanwezigheid op te zetten en uit te breiden, de klantervaring te verbeteren en de online omzet te verhogen. Met meer dan 25 jaar ervaring en een wereldwijde aanwezigheid helpen we onze meer dan 300 klanten om producten om te zetten in winst, klanten in zakenpartners en transacties in duurzame relaties.
Intershop is gebouwd om uw bedrijf een boost te geven. Meer informatie op www.intershop.com.