Wat staat ons dit jaar te wachten op het vlak van de digitale transformatie? Genoeg. Zie daarvoor deze vijf trends.
- Belang van substantiële investeringen in digitale transformatie
Initiatieven voor digitale transformatie tot een goed einde brengen is niet eenvoudig. Uit een enquête van McKinsey over digitale transformatie in mei 2021 bleek dat bedrijven die sterk inzetten op technologische capaciteiten, talent, leiderschap en middelen hier de vruchten van plukken. De respondenten uit het onderzoek die het best presteerden, hadden een flinke voorsprong op hun concurrenten voor alle vier van deze domeinen. Zo gaf de top twintig procent twee keer vaker aan dat ze tijdig technologische sleutelfuncties kunnen invullen met kwalitatieve talenten.
Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat ruim driekwart van de digitale transformatieprogramma’s meer dan een miljoen dollar per jaar kost en dertig procent zelfs meer dan vijf miljoen. Van digitale transformatie een succes maken, is een uitdaging. Maar met een gerichte visie, de juiste middelen, een toegewijd team en een duidelijke strategie voor de uitvoering krijg je exponentieel veel terug.
- Voordelen van gerichte digitale transformatie
Digitale transformatie heeft zoveel dimensies dat veel bedrijven al bij de eerste stap struikelen: hoe begin je eraan? Sommige bedrijven kiezen ervoor om meerdere uitdagingen tegelijk aan te pakken, maar dat loopt vaak faliekant mis. Gemiddeld genomen starten producenten met acht digitale proefprojecten waarvan driekwart niet is op te schalen. Dat roept twijfels op over de duur en financiering van het programma, en kan de concurrentiekracht schaden.
Een gecombineerde aanpak kan logisch lijken, omdat digitale transformatie-initiatieven verschillende vormen aannemen en tijd nodig hebben om vruchten af te werpen. Toch eindigen de meeste proefprojecten voortijdig. Er moet met te veel factoren rekening gehouden worden en dit leidt tot beslissingsmoeheid en over-analyseren, waardoor initiatieven spaak lopen. Bedrijven die hun meest urgente problemen goed in kaart hebben, de voordelen van het oplossen ervan juist inschatten, daarin investeren en effectief uitvoeren, plukken daar de vruchten van. Naast deskundig advies is een goede samenwerking tussen de bedrijfsonderdelen en de it-afdelingen die er door worden getroffen om de kritieke behoeften te bepalen de sleutel tot een succesvolle digitale transformatie.
- Voordelen van digitale ervaringen bij werknemers
Uit een recent onderzoek van Accenture bleek dat iets meer dan tachtig procent van de medewerkers liefst zowel op kantoor als thuis kunnen werken. Dat is logisch, want de afgelopen twee jaar zijn veel medewerkers gewend geraakt aan die flexibiliteit. Uit het verslag blijkt verder dat twee derde van de snelgroeiende bedrijven hun medewerkers al de mogelijkheid biedt om overal productief te kunnen zijn. Het is dus aan de werkgevers om ervoor te zorgen dat medewerkers over de juiste middelen en ondersteuning beschikken om succesvol te zijn.
Digital-first en connecting-ervaringen die de productiviteit verhogen en talent vasthouden, leveren bedrijven een concurrentievoordeel op. Augmented reality wordt al gebruikt voor allerlei doeleinden, van het opleiden van piloten tot het bijstaan van industriële machines. De afgelopen twee jaar hebben bedrijven al gemerkt dat ze veel kunnen besparen op reiskosten. Waarom dan niet de volgende stap zetten?
- Groei van generatieve ai
Gartner heeft gekeken naar de belangrijkste technologietrends voor het komende jaar en volgens hen zal generatieve AI doorbreken. Generatieve AI verwijst naar “methodes voor machineleren, waarbij computers gegevens gebruiken over inhoud of objecten en die informatie gebruiken om nieuwe en originele gegevens te genereren”. Bestaande digitale transformatieprogramma’s bieden die mogelijkheden nu al en dit wordt meer geïntegreerd naarmate de technologie tegen 2025 volwassener wordt.
Machineleren wordt steeds beter, maar één domein waar het nu al van grote waarde biedt is industriële vormgeving. Met behulp van generatief ontwerp kunnen ingenieurs snel en creatief op ideeën voortborduren, waarbij software hen naar nieuwe en duurzamere oplossingen leidt. Deze technologie geeft nu al vorm aan veel producten, waaronder auto’s en ruimtepakken. Mettertijd gaat deze technologie een nog prominentere rol spelen in de manier waarop bedrijven nieuwe producten ontwerpen en produceren.
- Veranderingen en aanpassingen aan it-infrastructuur versnellen
In een onderzoek van Deloitte over strategie en digitale transformatie zegt meer dan driekwart van de ondervraagde leidinggevenden dat ze voor de komende vijf jaar meer veranderingen verwachten dan in de vijf jaar daarvoor. Verder denkt ruim de helft van de ondervraagden dat het snelle tempo van de technologische veranderingen “niet goed” is voor hun organisaties of klanten.
Het vermogen om zich snel aan te passen wordt een belangrijke voorwaarde om te kunnen blijven concurreren. Naarmate bedrijven verschillende trajecten uitstippelen om hun doelen te bereiken, is het ook waarschijnlijk dat de combinatie van on-premise en cloud verandert in on-premise en clouds. Saas is aan een opmars bezig omdat het meer mobiliteit, betere samenwerking, snellere innovatie, eenvoudige schaalbaarheid en lagere totale kosten biedt.
De evolutie van hybride cloud naar multi-cloud en saas zal bedrijven helpen beter tegemoet te komen aan hun it-behoeften. Ze zullen de voorkeur geven aan partners die dit soort diensten leveren en naadloos kunnen integreren.
Technologie is de drijvende kracht achter de digitale transformatie en deze trends zullen zich in 2022 blijven doorzetten. Als bedrijven daarmee rekening houden kunnen zij met succes digitale transformatie-initiatieven ontplooien en zich positioneren voor succes op lange termijn, zelfs als de omstandigheden veranderen.
(Auteur Olivier Helterlin is vp sales France, Benelux & Switzerland bij PTC.)