De markt voor non-fungible tokens (nft’s) explodeert. Dit geldt met name voor de verkoop van unieke, niet reproduceerbare virtuele kunstwerken waarbij de koper van de bijbehorende nft zich verzekerd ziet van het eigenaarschap.
Dit bleek vanochtend tijdens een keynote over fintech en metaverse tijdens het Mobile World Congress (MWC) in Barcelona.
Charles Stewart, ceo van het in 1744 opgerichte veilinghuis Sotheby’s, verwacht dat nft’s de kunstwereld diepgaand gaan veranderen. Nooit eerder in zijn lange geschiedenis heeft Sotheby’s zo’n opgang in de belangstelling voor kunst meegemaakt. Zelfs jongeren verzamelen nft-kunstwerken alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. Ze tonen hun virtuele bezit op de schermen van hun mobieltjes. Kunst behoort tot de meest uitgesproken use cases van blockchain. Volgens Stewart gaat het niet alleen meer om het kopen van nft’s maar ook om de vraag wat we daarmee gaan doen. Kopers willen meer dan alleen maar het tonen van virtuele kunstwerken op hun mobiele apparaten aan vrienden.
Display-technologie
De ceo, eerder werkzaam bij kabelaar Altice, verwacht grote vooruitgang bij de display-technologie. Een trend is nft’s in audio te integreren. De metaverse biedt mogelijkheden. Nieuwe schermtechnologie maakt het mogelijk virtuele kunstwerken in je privé-kamer in de metaverse te tonen. Bijzonder is dat deze kunst portable is. Je kunt kunstwerken tegelijk in verschillende locaties tonen. Verzamelaars gaan zich ook in groepen verenigen. Interessant is wat er in deze communities gaat gebeuren, stelt Stewart.
Tijdens de keynote kreeg Stewart de vraag wie de Leonardo da Vinci van de nft-wereld wordt. Daarop moest de ceo het antwoord schuldig blijven. ‘Het is nog erg vroeg. We zitten nog maar aan het begin van een ontwikkeling. Maar een conceptuele artiest als Pak trekt momenteel veel aandacht.’
Tot voor kort bediende het chique Sotheby’s de elite en veilingen werden gevolgd door drie- tot vijfhonderd belangstellenden. Vanavond volgen een miljoen bezoekers live een veiling. En de belangrijkste veilingen trekken wel vijf miljoen live-bezoekers. Volgens Stewart heeft de pandemie de duw tot veranderingen in gedrag gegeven. ‘Kunst vormt daar geen uitzondering op. De consumptie en het ontdekken van kunst zijn in korte tijd sterk veranderd.’
Ook de engagement is anders. Kunst en technologie raken nauw met elkaar verweven. ‘We zien ook een trend van video naar bijvoorbeeld Snap-foto’s.’ De beroemde kunstenaar Christo pakt binnenkort de Arc de Triomph met Snap-filters in. Ook grote merken weten de nft-wereld te vinden. Louis Vuitton veilde onlangs tweehonderd paar schoenen voor 25 miljoen dollar. Nieuwe categorieën komen op.
Volgens Stewart is sprake van een wereldwijde groei van de interesse voor nft’s snel. Sotheby’s heeft nft-klanten in meer dan veertig landen. Iedereen wil exclusieve toegang hebben tot bepaalde kunst. Blockchain biedt nieuwe manieren om kunst te verzamelen. En je hoeft geen multimiljonair te zijn om dit soort kunst te verzamelen.
Bollywood
Behalve Stewart liet ook Hungama-topman Neeraj Roy zijn licht schijnen over de ontwikkelingen. India’s grootste bedrijf op gebied van mobile entertainment heeft samen met blockchainbedrijf Polygon grootse plannen voor de blockchain-toepassingen. Nft’s geven kijkers van Bollywood-films unieke mogelijkheden deel te nemen aan meet & greets met Bollywood-sterren. De markt voor nft’s heeft al een waarde van 73 miljard dollar, ruim twee keer zo groot als de totale filmmarkt. India omhelst de blockchain massaal, aldus Roy. Hij ziet binnenkort zeker vijfhonderd miljoen Indiërs de metaverse betreden. Hefty Entertainment, dat deel uitmaakt van Hungama, wordt daarmee een grote speler op dit gebied.
Barcelona
FC Barcelona-voorzitter Joan Laporta kondigde tijdens de MWC aan dat zijn in financieel verval geraakte club een eigen cryptomunt gaat creëren. Behalve dat de eerste stap de lancering van een nft is, gaf Laporta geen verdere details prijs. In het algemeen beschouwt hij blockchain als een belangrijk hulpmiddel voor de creatie van diensten om de wereldwijd driehonderd miljoen fans van de Spaanse club meer aan zich te binden. De fanbeleving kan hierdoor nog sterker worden.