Onder de naam Discai lanceert de financiële groep KBC een technologiedochter gespecialiseerd in artificiële intelligentie. Dit bedrijf zal ook voor andere bedrijven ai-toepassingen aanbieden.
Zelf schakelt KBC intussen al flink wat ai-toepassingen in, zoals hun spraakgestuurde digitale assistent. Maar dat is maar één voorbeeld. Het ai-team van KBC, naar verluidt goed voor meer dan honderd medewerkers, ontwikkelde intussen al tientallen toepassingen van regelgeving tot efficiëntere administratie.
Deze en andere diensten wil de bank/verzekeraar nu op de markt brengen door ze aan te bieden aan andere bedrijven, zowel in de financiële sector als daarbuiten, zo meldt De Tijd. Alle ai-toepassingen die bij KBC worden ontwikkeld, komen namelijk terecht bij bij Discai, dat samen met adviesbedrijf KPMG op zoek gaat naar andere ondernemingen die de diensten of toepassingen willen afnemen.
De eerste toepassing waarop Discai mikt, moet bedrijven helpen bij de controle op witwassen van geld. KBC testte de nieuwe technologie de voorbije jaren naast zijn bestaande controlesysteem en is van plan er volledig op over te schakelen. Op termijn wil Discai het ai-portfolio uitbreiden.
De strategie rond Discai doet denken aan KBC Global Services, ook een dochterbedrijf van KBC waar het alle it-activiteiten in onderbracht. Bij Discai ligt de focus duidelijk op ai.