Marketing van nu kan niet meer zonder: behavioral data is dé sleutel tot meer inzicht in het online gedrag, de voorkeuren en het doen en laten van je doelgroep en websitebezoekers. Maar hoe kom je aan die data en nog belangrijker, hoe kan je ze omzetten in nuttige informatie die je business vooruit helpt? Je leest het in deze blog.
Wat is behavioral data?
Behavioral data is informatie die ons meer vertelt over hoe je klant met je product, service, website of app interageert. Deze data is bijzonder interessant. Waarom? Op deze manier leren we onze klant beter kennen, we leren waar hij wel of niet op reageert, waar hij afhaakt en waar hij maar niet genoeg van kan krijgen. Met deze informatie in het achterhoofd kan je als bedrijf betere, gerichtere en doeltreffendere beslissingen maken. Dat doe je niet alleen op het gebied van marketing, maar denk ook op het vlak van productaanbod en personalisatie kunnen deze data veel voor jouw business betekenen. Maak je gebruik van behavioral data als basis voor jouw marketingstrategie? Dan heb je een stapje voor op de concurrentie die dat niet doet, zo simpel is het. Zij die de beste inzichten hebben in hun doelgroep en het best kunnen inspelen op hun noden zullen het meeste succes behalen.
Hoe track je deze data?
Allemaal goed en wel, maar hoe bekom je deze data nu? Eenvoudig! Met behulp van Google Analytics kan je een enorme hoeveelheid aan data over je websitebezoekers vergaren. Om van Google Analytics gebruik te kunnen maken, moet je een account aanmaken. Analytics koppelen aan je website is vrij simpel. Weet je niet hoe je eraan moet beginnen? Bekijk dan een van de vele tutorials op YouTube om je hierbij te helpen, zo makkelijk gaat dat! Hoe meer je te weten komt over het gedrag van je consument, hoe beter je je kan aanpassen aan de noden ervan. Data kan overigens niet uitsluitend van Google Analytics komen. Neem nu je betaalprovider, ook die heeft heel wat informatie over het betaalgedrag van je klant.
Wat doe je ermee?
Google Analytics geeft je data, véél data. De kunst is om eruit te halen wat voor jouw website interessant kan zijn: om tussen de vele tabellen, statistieken en cijfers nét die informatie te vinden waar jij iets mee bent. Informatie die je kan analyseren om zo betere beslissingen te maken, fouten op je website op te sporen of beter zicht te krijgen in de content waar je doelgroep interesse in toont, hoe ze jouw content ervaren en tot zich nemen. Maar ook hoe je klanten het liefst betalen: gebruiken ze massaal AfterPay of betalen ze eerder met Bancontact? En zelfs het soort apparaat ze gebruiken om te surfen naar jouw website kan je er terugvinden. Allemaal informatie van onschatbare waarde voor een gedreven ondernemer die het steeds beter wil doen.
Dankzij behavioral data krijg je een betere kijk op je doelgroep en dat kan heel wat betekenen voor jouw bedrijf. Dit geeft je immers een mooie kans om op je nieuw verworven kennis en inzichten in te spelen en er elke dag uit te leren.