De Belgische ict-dienstverleners NRB Groep en Cronos Groep hebben een joint venture opgericht voor de verkoop en ondersteuning van Salesforce-oplossingen. De nieuwe onderneming heet Together Services. Ze is voor de helft in handen van NRB. De andere helft is gelijk verdeeld tussen twee bedrijven van Cronos, te weten Oeco Group en Xplore Group.
Het portfolio van Together Services zal alle Salesforce-modules omvatten, zoals Sales, Service, Marketing, MuleSoft en Tableau. Er zullen ongeveer vijftien medewerkers van de NRB Groep en De Cronos Groep in dienst worden genomen. Verwacht wordt dat in het eerste jaar nog eens tien man personeel binnenkomen en dat in dat jaar een omzet van ongeveer twee miljoen euro zal worden gegenereerd. Together Services zal gevestigd zijn in het centrum van Luik. Olivier Lallemand wordt de ceo, naast zijn huidige job als ceo van Afelio, de specialist in softwareontwikkeling op maat binnen de NRB Groep.
‘Met de oprichting van Together Services onderbouwen we de samenwerking tussen de NRB Groep en De Cronos Groep’, zegt Lallemand. ‘Wij brengen de specifieke troeven van beide organisaties samen: de kennis en ervaring met Salesforce van de Cronos-medewerkers en de expertise van NRB. Niet alleen in specifieke sectoren zoals de publieke en sociale sector, de financiële sector, nutsbedrijven en de industrie, maar ook op gebieden zoals digitale transformatie, cloudbeheer en migraties, en uiteraard infrastructuurbeheer.’
Actieradius
Lallemand ziet daarnaast geografische troeven voor een samenwerking. ‘De actieradius van Cronos strekt zich voornamelijk uit over Vlaanderen, terwijl die van NRB zich vooral in het Franstalige deel van het land bevindt. Together Services zal, naast een implementatieteam, ook een verkoopteam inzetten. Dit laatste zal nauw samenwerken met de verkoopteams van de NRB Groep voor Wallonië, Brussel, het Groothertogdom Luxemburg en Frankrijk (Franstalige klanten) enerzijds en van De Cronos Groep voor Nederlandstalige klanten anderzijds.’
De NRB Groep beschikt al sinds 2020 over een Salesforce Competence Center, dat hoofdzakelijk twee grote klanten bedient: de verzekeraar Ethias en het waterdistributiebedrijf CILE. Dit centrum bestond uit medewerkers van Afelio en NRB die samenwerkten met de Cronos Groep als technologiepartner voor Salesforce. De Cronos Groep werkt sinds 2009 met Salesforce en telt meer dan driehonderd Salesforce-consultants.