In het Jaarverslag 2020 van de FOD Economie staat een opmerkelijk advies. Ze raden bedrijven aan om voor het ontwikkelen van een webshop aan te kloppen bij familie en vrienden.
Mijn eerste reactie toen ik de tips op de FOD website las, was ongetwijfeld: opletten, FOD Economie, de jaren negentig willen jullie advies terug. Want het moet zowat aan het eind van de vorige eeuw geweest dat zo’n aanpak nog van tel was.
Je weet wel, van de tijd toen de website van een doorsneebedrijf gemaakt werd door het neefje van de financiële directeur. Op een regenachtige zondag. In Frontpage of Dreamweaver.
Friends and fools
Maar jaren negentig, dat is op internet een flinke eeuwigheid geleden. Toen was Amazon.com nog een boekenwinkel, Facebook bestond niet, Google amper. Het was nog voor we met z’n allen online gingen kopen. De doorsnee-kmo had geen webshop. Vandaag wel.
Internet is vandaag het stadium van ‘vrienden en familie’ ontgroeid als ‘ontwikkelaars van e-commerce sites of computerspecialisten’ die kunnen helpen. ‘Friends and family! Ze vergaten de fools weer’, merkte iemand schamper op die het advies las.
Vaarwel webmaster
Natuurlijk bedoelden ze het bij FOD Economie niet zo slecht. Hun advies zonk een beetje weg in een lijst van hun tien praktische tips voor het maken van een webshop. Maar ze doen hiermee wel uitschijnen dat één bepaalde expertise voldoende is voor zo’n webshop. De tijd van de zogenaamde webmaster en duivel-doet-al, weet je wel.
Ook dát niveau is internet intussen ontgroeid. Vandaag draait een website of webshop rond een breed scala aan expertise: van web-ontwikkeling (front- en backend), seo, usability, customer care, digitale marketing, logistiek en dan vergeet ik er nog wel een paar.
Zatte nonkel
Het waren de mensen van Feweb, de federatie van webbedrijven, die de FOD-tips opmerkten. En daar ook zwaar tegenin gingen. ‘Diezelfde experten in virologie en het Palestijns-Israëlisch conflict, blijken nu ook e-commerce-experten te zijn’, noteerde hun voorzitter – niet zonder een zweem van sarcasme – op LinkedIn.
Natuurlijk spreken ze daar bij Feweb voor eigen (web)winkel. En als je geluk hebt, heb je natuurlijk familie en vrienden (of fools, zoals je wil, die zullen er ook wel zijn) die er echt iets van kunnen.
Maar ze hebben daar bij Feweb een punt. Een webshop is uiteraard te belangrijk om het zomaar aan nonkels, neven of nichten over te laten. Je laat je huis ook niet bouwen door die zatte oom. E-commerce is geen vriendendienst.