Online marketing heeft te maken met zorgen met betrekking tot online activiteiten, of het nu gaat om cyberveiligheid, gegevensbescherming of transparantie. Blockchain kan het vertrouwen van klanten in de online wereld helpen versterken. Het kan meer authenticiteit van online advertenties, merk transparantie geven, crosspromotie met influencers ondersteunen en klanten belonen voor het delen van gegevens.
Bedrijven die Facebook uitbesteden voorkomen een uitdaging in online marketing omdat Facebook een monopolie of duopolie hebben. Bovendien zorgden data schandalen voor scepsis over de online advertentie scène. Zowel gebruikers als adverteerders hebben het gevoel dat de controle over hun gegevens buiten hun bereik is. Blockchain biedt organisaties nieuwe mogelijkheden om autonomer te opereren in de advertentiemarkt en om de authenticiteit van hun product en bedrijfscommunicatie te vergroten.
Hoe? Het belangrijkste kenmerk van de blockchain is dat het gegevens opslaat op gedecentraliseerde servers op verschillende locaties in plaats van op één gecentraliseerde repository. Deze gedistribueerde data records zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden in een ketting. Elke computer in het netwerk ontvangt dezelfde kopie van de onveranderlijke gegevens. Dit heeft als voordeel dat er geen centrale repository meer is die alle marktspelers moeten vertrouwen en dus geen centraal aanvalspunt voor cybercriminelen of kwetsbaarheid voor technische storingen. Het principe is vergelijkbaar met een online document dat op een decentrale locatie is opgeslagen en dat tegelijkertijd over meerdere computers kan worden bijgewerkt. In online marketing legt dit de basis voor transparantere, veiligere en betrouwbaardere oplossingen voor bijvoorbeeld social media uitbesteden.
Duurzaamheid is een bepalend element van elke marketingagenda. Veel bedrijven beweren duurzaam te zijn. Maar hoe bewijzen ze het? Blockchain technologie kan de markttransparantie binnen het supply chain beheerproces vergroten, d.w.z. door te verifiëren dat producten duurzaam zijn verpakt of vervoerd, twee belangrijke criteria wanneer uw producten biologisch zijn.
Een andere uitdaging voor online marketing is het gebruik van relevante klantgegevens zonder cookies van derden. Het voordeel voor adverteerders is dat in plaats van klantgegevens uit verschillende bronnen te moeten halen, wat in het verleden nodig was, de klanten hun eigen profielen aanmaken.
De blockchain biedt een raamwerk voor nieuwe interactiemodellen. Een voorbeeld is de gedecentraliseerde zoekmachine. Het maakt directe reclame mogelijk met gebruikers die hun persoonlijke gegevens vrijwillig bezitten en selectief delen. Het genereert betere leads. Klanten wisselen gegevens uit om een database op te bouwen met relevante leads van hoge kwaliteit.
Blockchain zit in de lift
Hoge kosten, het onvermogen van real-time apps om commercieel levensvatbaar te worden en het ontbreken van sectorbrede initiatieven verhinderen een brede acceptatie. Hoewel sommige potentiële toepassingen voor blockchain nog relatief onbekend zijn, begint het de digitale wereld te veranderen. Blockchain heeft het potentieel om meer transparantie, vertrouwen en efficiëntie te creëren in het digitale advertentie ecosysteem. Het zal snel een concurrentiefactor worden in digitale marketing die adverteerders niet kunnen negeren.
Er zijn al individuele oplossingen om ondernemingen op weg te helpen in blockchain. Er zijn verschillende proefprojecten gestart en het delen van ervaringen uit de hele sector zou een belangrijke volgende stap zijn. Marketingorganisaties die competitief willen blijven, moeten zeker kijken naar de processen die blockchain kan vereenvoudigen of zelfs monetariseren.