België gaat in samenwerking met Nederland en Luxemburg onderzoek doen naar digitale media en desinformatie (fake news). Doel is om schadelijke desinformatiecampagnes tijdig op te sporen en de mediageletterdheid van burgers te vergroten. Hiervoor doet het mee aan twee hubs van de European Digital Media Observatory. Deze gaan in oktober dit jaar van start.
De European Digital Media Observatory bestaat in totaal uit acht hubs waarbij veertien landen samenwerken. Het betreft Ierland, België, Tsjechië, Denemarken, Finland, Frankrijk, Italië, Luxemburg, Nederland, Polen, Slowakije, Spanje, Zweden en Noorwegen. Deze hubs werken onderling samen. Ze worden gefinancierd van de Europese Commissie, waar in totaal elf miljoen euro voor is uitgetrokken.
Voor de nieuwe hubs wordt een internationaal netwerk van meer dan honderd desinformatie-experts opgezet. Het gaat om factcheckers, media, desinformatie-analisten, organisaties voor mediageletterdheid en academici.
De leden moeten opkomende schadelijke desinformatiecampagnes opsporen, analyseren en aan het licht brengen. Een belangrijke taak is om belanghebbenden op de hoogte te brengen van eventuele campagnes, om de impact hiervan tot een minimum te beperken. Ook moet de hub via mediageletterdheid burgers en media bewuster maken over de problematiek en hen beter wapenen tegen desinformatie.
Benelux
Bij de Belgisch-Luxemburgse-hub zijn de Vrije Universiteit Brussel (coördinator), Université Saint-Louis – Bruxelles, Mediawijs, EU Disinfolab, Agence France-Presse, RTL Luxembourg en Athens Technology Center betrokken.
De Vlaams-Nederlandse hub is een samenwerking tussen VTR, Knack, KU Leuven, Textgain Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid (coördinator), Universiteit Leiden, Universiteit van Amsterdam, het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) en het onderzoekscollectief Bellingcat.