Een almaar kleiner deel van de Vlaamse 16- en 17-jarigen kiest voor stem-onderwijs. Richtingen waar wetenschappen, techniek, technologie en wiskunde (Stem; science, technology, engineering & math) prominent zijn vertegenwoordigd, boeten aan populariteit in bij deze leeftijdsgroep.
Met bijna 65.000 neemt het absolute aantal leerlingen in Stem-richtingen toe, maar tegenover alle vijfde- en zesdejaars in Vlaanderen wordt de groep kleiner. Dit schooljaar zakt het aandeel derdegraads-leerlingen in Stem naar 42 procent, het laagste cijfer sinds 2011-2012.
Dat blijkt uit dataonderzoek van De Tijd. Opvallend is vooral de dalende interesse voor Stem in de derde graad van het aso (algemeen secundair). In 2017-2018, het schooljaar met de hoogste populariteit voor stem, koos meer dan 55 procent voor stem, dit jaar is dat nog zowat 53 procent.
Toch zit de grootste uitdaging in het technisch onderwijs en beroepsonderwijs. Het technisch en beroepsonderwijs zijn, volgens De Tijd, goed voor bijna 60 procent van de leerlingen in Vlaanderen.
Ook in die onderwijsafdelingen is de weg nog lang voor stem. In het technisch onderwijs volgt minder dan 40 procent in de derde graad een Stem-richting, in het beroepsonderwijs is dat een derde.