De Waalse poot van het software-en consultancybedrijf Topdesk verhuist naar een nieuw kantoor in Charleroi, vlakbij de oude mijnsite van Le Bois du Cazier. De verhuis komt er door de sterke groei op de Waalse markt, zegt het bedrijf.
Het van oorsprong Nederlandse Topdesk levert software en bijhorende consultancy voor servicemanagementtools. Concreet is Topdesk een it-oplossing waardoor bedrijven de communicatie met hun klanten en interne medewerkers kunnen verbeteren. In september verhuist het bedrijf naar een kantoor met zicht op de schachtbokken van de oude mijn van Le Bois du Cazier, in Charleroi. Waar het vorige kantoor plaats bood aan acht personen, zal er hier ruimte zijn voor een dertigtal mensen. Het bedrijf heeft ook een vestiging in Antwerpen.
Momenteel levert Topdesk diensten aan een kleine dertig Waalse en Franse bedrijven. Bij de start van de pandemie waren dat er net iets minder dan twintig. Ondanks de economisch uitdagende context van het afgelopen jaar, kan Topdesk bogen op een gestage groei. ‘We zijn er tijdens de pandemie in geslaagd om heel wat nieuwe klanten aan te trekken. Wellicht omdat mensen, door de switch naar thuis- en afstandswerk, het belang van goede IT nu meer dan ooit inzien’, aldus Mélusine Vigneron van Topdesk. ‘Voor 2021 verwachten we op hetzelfde elan verder te gaan, met een omzetstijging van 55 procent tegenover het afgelopen jaar.’
Recente klanten zijn onder meer het constructiebedrijf Sateba, Visit.brussels en Befimmo. Daarnaast krijgt het bedrijf ook aanvragen uit andere Franssprekende landen zoals Frankijk, Zwitserland en Canada. Topdesk mikt op bedrijven met tweehonderd tot vijfhonderd medewerkers.