Klanten die niet online bankieren zullen voortaan over een standaardpakket aan bankdiensten kunnen beschikken. Dat is de banksector met de overheid overeengekomen. Het pakket zal maximaal 60 euro per jaar mogen kosten.
Nu steeds meer mensen online bankieren, sluiten steeds meer bankkantoren en bankautomaten hun deuren. Toch is niet iedereen mee met de digitale revolutie. Vooral ouderen handelen hun bankzaken nog graag in een kantoor af. Voor dat soort klanten zullen de banken een universele bankdienst moeten aanbieden, tegen maximaal vijf euro per maand. Daarvoor krijgen de klanten een debetkaart, mogen ze minstens 24 keer gratis geld afhalen aan een automaat van hun eigen bank, kunnen ze minstens 60 manuele verrichtingen aan een loket uitvoeren en kunnen ze in het bankkantoor rekeninguittreksels afdrukken.
De prijs van 60 euro is ook een maximumprijs. Als een bank minder aanrekent, mag ze de prijs met maximaal 6 euro per jaar laten stijgen en niet boven de 60 euro gaan. De banken die de universele bankdienst zullen aanbieden, zijn Argenta, Axa Bank, Belfius, Beobank, BNP Paribas Fortis, de bank van Bpost, CBC, CPH, Crelan, ING, KBC en KBC Brussels en VDK bank. Samen zijn zij goed voor ongeveer 95 procent van de Belgische markt.
De nieuwe universele bankdienst moeten ten laatste op 1 januari ingaan. Over hoeveel mensen géén gebruikmaken van digitale diensten, bestaan geen harde cijfers. In Het Laatste Nieuws stelt de bank KBC dat ongeveer 13 procent van haar klanten geen gebruik maakt van digitale mogelijkheden. Maar, zo onderstreept de bank, daaruit conclusies trekken is moeilijk. ‘We weten dat veel mensen klant zijn bij verschillende banken. Het is dus goed mogelijk dat ze bij de ene bank nog een oude rekening hebben staan en bij een andere bank wel digitaal actief zijn.’