Duizend laptops van leerlingen beheren in weinig tijd. Een loon veel lager dan in de privésector. Logisch dat scholen amper kandidaten vinden voor de job van ict-coördinator.
Minister van Onderwijs Ben Weyts voorziet extra budget om scholen te helpen digitaliseren. Hieronder valt om elke leerling van een laptop te voorzien. Extra budget ging ook naar ict-coördinatie (van 32 miljoen naar 54 miljoen euro per jaar).
Tientallen vacatures
Maar ondanks dat extra geld blijkt het voor scholen ontzettend moeilijk om mensen te vinden die deze digitalisering moeten helpen ondersteunen. Op de website van de VDAB staan momenteel vijftig à zestig vacatures open voor ict-coördinatoren in het onderwijs. Maar ook op andere jobsites als Jobat zijn vacatures voor ict-coördinatoren prominent aanwezig (net als uiteraard een resem andere it-profielen, maar dat wisten we al),
Concurrentie met privésector
Dat scholen geen it’ers vinden, heeft natuurlijk te maken met de concurrentie die het onderwijs krijgt van de privésector. Sterke ict-profielen kunnen daar nu eenmaal (veel) meer verdienen.
Al zijn er nog praktische hindernissen. Ict-coördinatoren kunnen voortaan wel vast benoemd worden (altijd een item in het onderwijs) en krijgen (eindelijk) een eigen statuut. Maar dat is niet alles.
Zo bleek bijvoorbeeld dat it’ers uit de privésector bij een carrièreswitch naar het onderwijs als coördinator hun anciënniteit niet kunnen verzilveren met extra loon. Wil je vanuit de privé na enkele jaren naar het onderwijs, dan zet je dus per definitie een stap achteruit.
Duizend laptops, één dag
De ict-coördinator die Het Nieuwsblad bijvoorbeeld recent aan het woord liet, gaf een mooie (en eerlijke) illustratie van het beroep. De man legde er inderdaad financieel aan toe.
Maar dan is er nog de werkinhoud zelf, gaf hij aan. Zo ligt de werklast best hoog in het onderwijs, en zeker nu steeds meer leerlingen hun eigen laptop (moeten) krijgen. ‘In de privé krijg je twee fulltime mensen voor tweehonderd desktops en een server. Ik moet in een school van ongeveer 1.200 leerlingen en 279 leerkrachten zeker duizend toestellen beheren en heb daar één dag voor’, zo klonk het. Dat is nog eens dedication.
Leerlingen helpen herstellen
Elke it-servicedesk weet wel dat door een aantal processen te automatiseren, je veel manueel werk kan uitsluiten en je je leven makkelijk(er) kan maken. Maar er zijn grenzen. En dus kwam de ict-coördinator af met een creatieve oplossing. De man gaf ook twee dagen in de week opleiding tot pc-technicus. ‘Dus ik kan gelukkig mijn leerlingen mee inschakelen om computers te herstellen.’
Ik wens alle scholen in Vlaanderen (en daarbuiten) volgend schooljaar een even efficiënte en pragmatische ict-coördinator toe. Ze zullen het nodig hebben.