Vanaf maart 2022 verhoogt Microsoft zijn prijzen voor de zakelijke Microsoft 365-businesstoepassingen. Microsoft zit in een comfortabele positie om die tariefverhoging door te voeren. Al zijn er ook uitdagingen voor het bedrijf.
Een argument dat ze bij Microsoft aanhalen voor de prijsverhoging bij Microsoft 365 is dat het bedrijf veel meer aanbiedt dan vroeger.
Was Microsoft 365 (toen nog Office 365) oorspronkelijk een bundel van Office, Windows en Enterprise Mobility & Security (EMS), dan zijn er de voorbije jaren tientallen applicaties aan toegevoegd. Denk aan het populaire Microsoft Teams, maar ook aan OneDrive, Yammer, Power Apps, Power BI en nog een resem andere.
Tweede argument is dat Microsoft voor deze dienst tot dusver amper de prijs verhoogde. Het is pas voor het eerst in tien jaar, en dus na de introductie van de diverse Microsoft 365-businessbundels, dat het bedrijf uit Redmond de prijzen van deze bundels opkrikt.
Het gaat om Microsoft 365 Business Basic (van vijf naar zes dollar per gebruiker per maand), Microsoft 365 Business Premium (van twintig naar 22 dollar), Office 365 E1, E3 en E5 (respectievelijk van acht naar tiendollar, van twintig naar 23 dollar en van 35 naar 38 dollar per gebruiker) en Microsoft 365 E3 (van 32 naar 36 dollar).
Al zijn niet al deze versies in onze contreien in omloop. De prijsstijging geldt wereldwijd, maar is enkel in dollar aangekondigd. De prijzen van de Microsoft 365-businessbundels voor het onderwijs en consumenten past het bedrijf overigens niet aan.
Minder concurrentie
Ten derde kan Microsoft zijn prijzen verhogen omdat het in een comfortabele positie zit. Het bedrijf speelt op alle drie de divisies van de cloud: infrastructuur, platform en software. Maar het lijkt dat op software-as-a-service-niveau de concurrentie het minst speelt. Bij de twee andere moet Microsoft onder meer afrekenen met AWS.
Volgens Gartner heeft Microsoft circa negentig procent marktaandeel als het gaat om ‘email & authoring productivity suites’. Google pikt daar met hun Google Workspace elk jaar wel een beetje marktaandeel van af, maar dat blijft beperkt. ‘Microsoft is ook niet op zijn lauweren gaan rusten. Het blijft innoveren en nieuwe functionaliteit aan de suite toevoegen’, oppert Craig Roth, analist bij Gartner.
Is Microsoft duurder?
Onderling vergelijken is moeilijk, omdat de suites inhoudelijk verschillen en evolueren. Maar het is, als we de prijstabellen erbij nemen, bijvoorbeeld niet dat cloudsoftware bij Microsoft uitgesproken duurder is dan concurrent Google met zijn Workspace-aanbod. Zo is de basis/instapformule per gebruiker bij Google (van zeven, acht dollar) bijvoorbeeld duurder dan de (in prijs verhoogde) instapformule bij Microsoft (van zes dollar).
De duurste formules zitten wel bij Microsoft, maar zij hebben er in totaliteit ook meer: zes in plaats van drie bij Google, al is de enterprise-formule bij deze laatste er eentje op maat, ook qua prijs.
En ter info: de instapformule bij Salesforce.com (weliswaar een andere softwarecategorie en dus nog moeilijker te vergelijken) bedraagt 25 dollar per gebruiker en per maand.
Innoveren en investeren
Sommigen opperen dat de grootste concurrent van Microsoft, net Microsoft zelf is. Enerzijds zal het bedrijf moeten blijven innoveren en investeren (ook in security), anderzijds moet het ervoor zorgen dat de dienstverlening gegarandeerd blijft.
Dat laatste blijkt een heikel punt. Het was Bob Evans, analist bij het gespecialiseerde Cloud Wars, die dit element aanhaalde als een van de grootste uitdagingen. Hij deed dit naar aanleiding van enkele uitvallen bij Microsoft Azure, iets wat impact heeft op het hele Microsoft-aanbod. ‘Betrouwbaarheid blijft voor Microsoft een van de grootste uitdagingen voor de toekomst’, klinkt het.