Liefst 78 procent van de Belgen maakt geen melding van valse sms-berichten. Dat blijkt uit onderzoek van beveiliger G Data. Het signaleren van deze en andere vormen van cybercrime is voor het onderzoek naar daders cruciaal, zegt het bedrijf.
Uit het onderzoek, verricht onder 1.500 Belgen en Nederlanders, blijkt dat bijna een driekwart van de Belgen die een vals sms-bericht ontvangen, weinig tot geen actie ondernemen. De helft verwijdert het bericht en een vijfde van de ontvangers doet niets.
Opvallend is dat jongeren vaker geen actie ondernemen vergeleken met ouderen. Bijna veertig procent van de personen tussen de 18 en 24 jaar doet helemaal niets, terwijl dit bij oudere doelgroepen (55+) slechts tien procent is.
Op de vraag of deelnemers een vals sms-bericht zouden herkennen, is er ook een groot verschil. Van de jongeren leeftijdsgroepen (18-34 jaar) denkt bijna vier op de vijf dat ze een vals sms-bericht zouden herkennen. Bij de oudere leeftijdsgroep (45+ jaar) is dit slechts ets meer dan veertig procent.
Nepbericht
De meeste deelnemers (41 procent) hebben het afgelopen jaar tussen de een en vier nepberichten ontvangen, waarvan iets meer dan een kwart tussen de twee en vier berichten en 13,5 procent één bericht.
Sommige deelnemers kregen meer dan vier valse sms-berichten, dertien procent ontving tussen de vijf en tien berichten en nog eens tien procent gaf aan dat ze meer dan tien valse sms-berichten heeft ontvangen. Het aantal deelnemers dat geen enkele misleidende boodschap heeft ontvangen, is dertien procent.
De meeste nepberichten die de Belgische deelnemers ontvingen waren uit naam van de post (95 procent), bank (55 procent), of belastingdienst (35 procent).
In Nederland lagen deze verhoudingen anders. Zij kregen de meeste berichten uit naam van de bank (61 procent), de post (55 procent), de belastingdienst (29 procent), creditcardmaatschappij (16 procent) of incassobureau (14 procent). Opvallend is dat de Belgische deelnemers (17 procent) meer valse sms-berichten over Covid-19 kregen. In Nederland ontving vier procent van de deelnemers een dergelijke sms.
Belangrijk om deze valse en vaak frauduleuze smsjes door te sturen, waarom niet meegeven in uw artikel dat ze gemeld kunnen worden via email naar verdacht@safeonweb.be zoals ik de afgelopen maanden gedaan heb ivm smsjes gaande van zgn. onbetaalde rekeningen, geblokkeerde bankkaart, te leveren pakketjes etc….