Er zijn heel wat mensen die ervoor nadenken een eigen webwinkel te starten. En dat is begrijpelijk, want met zo´n online shop kun je gewoon vanuit huis een extra zakcentje of zelfs compleet inkomen verdienen. Toch lukt het lang niet iedereen om succesvol te worden. Vooral in de beginfase zijn er namelijk heel wat zaken die je op orde moet zien te krijgen. Gebruik de volgende vijf tips voor het beginnen met je eigen webwinkel en maak een vliegende start!
1. Weet wat je gaat verkopen
Het kan zijn dat je al precies weet wat je wilt gaan verkopen en daarvoor een webshop gaat opzetten. Toch gebeurt het ook heel vaak dat iemand wel weet dat hij of zij een webshop wilt openen, maar nog geen idee heeft wat daarin verkocht moet worden. Dat is op zich geen probleem, maar zorg er wel voor dat dat helder is voordat je start met je website. Wanneer je het ene moment schoenen verkoopt en het volgende moment handdoeken, wordt het voor een potentiële klant erg lastig om te begrijpen wat je doet. Daarnaast wordt het moeilijker om je website bij de juiste mensen onder de aandacht te brengen.
2. Denk na over de bouw van je website
Je kunt het bouwen van een website uitbesteden. Als je met weinig budget van start gaat, is het de moeite waard om te kijken of je zelf een webshop kunt bouwen. Dit klinkt ingewikkeld, maar hoeft dat niet te zijn. Gebruik bijvoorbeeld een softwarepakket van TheShopbuilders. Daarmee bouw je simpel en met lage kosten een toegankelijke webwinkel. Heb je specifieke wensen wat betreft de bouw? Dan is het ook mogelijk om te kiezen voor maatwerk. Je zal zien dat zelf een website bouwen hiermee niet ingewikkeld is. Voor je het weet kun je van start!
3. Zorg dat je gevonden wordt
Een mooie webshop is één ding, maar zorgen dat die website gevonden wordt door potentiële klanten is een tweede. Er zijn allerlei manieren om je shop te laten opvallen. Dit kan via offline media, zoals kranten of tijdschriften, maar besteed ook voldoende aandacht aan online mogelijkheden. Zorg voor sociale media kanalen en post daar regelmatig iets op. Let ook op de teksten op de website. Het is namelijk belangrijk dat deze zoekmachinevriendelijk zijn. Wanneer iemand op zoek is naar een bos bloemen en jij hebt een online bloemenwinkel, dan wil je natuurlijk dat die persoon op jouw website terecht komt. SEO (zoekmachineoptimalisatie) kan daarbij helpen.
4. Doe wat je belooft
Weten de eerste klanten je webshop te vinden? Dan komt een volgend belangrijk aspect om de hoek kijken: klantvriendelijkheid. Dit komt in allerlei dingen naar voren. Staat er op je website dat klanten hun bestelling binnen drie werkdagen ontvangen? Maak die belofte dan waar. Klantvriendelijkheid zit ook in nog kleinere dingen. Welke gegevens vraag je bijvoorbeeld van een klant? Moet hij of zij bij een digitale bestelling ook nog adresgegevens invoeren, of sla je deze velden over? Sommige dingen zullen noodzakelijk zijn voor je boekhouding, maar probeer altijd zoveel mogelijk vanuit de klant te denken. Als je doet wat je belooft, zal dit zich uiteindelijk uitbetalen.
5. Maak het jezelf niet te moeilijk
Neem je een bestaande, grote webshop als voorbeeld voor jouw eigen startup? Dat is op zich geen probleem, maar probeer wel te voorkomen dat je je erdoor laat ontmoedigen. Je zal in de beginfase altijd tegen wat opstartproblemen aanlopen, hoe goed voorbereid je ook bent. Maak het daarom niet te ingewikkeld. Een forum of een blog die gekoppeld is aan je website, is fantastisch, maar zulke dingen zijn ook best lastig om op te poten te krijgen. Beter is om te beginnen met de basis. Wanneer je webshop goed in elkaar steekt en de bestellingen beginnen te lopen, kun je altijd weer verder kijken. Zo houd je het overzichtelijk voor jezelf én voor je klant!