Welke lessen trekken it-afdelingen uit de Covid-19-crisis? Heel wat uiteraard. Maar deze vijf, zowel technologisch als strategisch, staan alvast voorop. En agility speelt bij dit alles een grote rol. Enkele ci(s)o’s uit binnen- en buitenland geven hun bevindingen.
1. Schaalbare technologie is cruciaal
Als we één ding hebben geleerd uit de pandemie is dat mobiliteit de sleutel is. ‘De organisatie moet daar op worden afgestemd’, stelt Jorge Fernandes, ciso bij de Ontwikkelingsbank van de Raad van Europa in een virtuele round table georganiseerd door Fortinet.
‘Veel bedrijven hebben gemerkt dat legacy-systemen problemen veroorzaken. Niet alles moet naar de cloud, maar legacy-systemen moeten op een gelijkaardige manier benaderd kunnen worden. Ze moeten in elk geval schaalbaar zijn. Eigenlijk alsof ze in de cloud staan’, stelt hij.
2. Byod is geen optie (meer)
In het verlengde van mobiliteit ziet Fernandes de zogenaamde byod-aanpak (bring your own device) eerder als een uitzondering. ‘Het lijkt misschien een besparing voor een organisatie, omdat iedereen zijn eigen toestellen aanschaft, maar dat is het niet. Want die oorspronkelijke besparing, moet je later toch terug betalen in de support die je als organisatie moet geven als het fout loopt.’
Fernandes heeft nog een specifiek voorbeeld waarom Covid-19 heeft aangetoond dat byod geen optie was. ‘Als je je byod-aanpak doortrekt, dan zou je zeggen dat de pc’s van je collega’s op het werk ook zouden gebruikt worden voor het huiswerk van hun kinderen. En dat kan niet de bedoeling zijn.’
3. Test je business continuity plan
Veel bedrijven hadden een business continuity plan in hun schuif liggen. Maar ze hebben dat pas kunnen testen op het moment van de lockdown zelf. ‘Terwijl je zo’n plan toch minstens twee keer per jaar moet testen’, stelt Fernandes. ‘Eigenlijk zat je met die pandemie met een soort van rampscenario, en dan is het niet de bedoeling dat je dan pas je plan uitprobeert. Dan is het te laat.’
4. Houd of maak je it-processen flexibel
Dit is niet zozeer een technologische kwestie, maar organisatorisch. Tata Consultancy Services, het Indiase it-dienstenbedrijf, moest zich bijvoorbeeld, net als veel andere bedrijven snel aanpassen. ‘Omdat we opeens vanuit huis moesten werken, moesten we snel een hardware- en beveiligingsprogramma lanceren’, zegt Sai Pitta, global head of software defined networks bij Tata Consultancy Services.
Het bedrijf voorzag pc’s en tablets om thuis te werken en dus continuïteit te behouden. Sai Pitta benadrukt dat, bij het uitrollen van nieuwe methoden om de productiviteit van de werknemers te optimaliseren, adaptieve processen centraal moeten staan. ‘Covid heeft dat duidelijk aangetoond.’
5. Gebruik het (agility-)momentum
Covid-19 heeft veranderingen in een organisatie gecreëerd die voorheen ondenkbaar waren. ‘We kijken nu allemaal veel meer naar it. Want als we het niet meer offline kunnen, dan moet technologie ervoor zorgen dat het online kan’, zo stelde Bjorn Van Reet, cio van Kinepolis, recent op Computable.
Bedrijven hebben vaak hun wendbaarheid aangetoond. Ook in hun hoofd, want de geesten zijn gerijpt. Dat stelt ook Thomas Collier, technology manager bij it-dienstenbedrijf Cheops. Hij raadt bedrijven aan om dat momentum aan te houden. ‘Wie echt werk wil maken van digitale transformatie, grijpt die eerste stappen naar telewerken aan als een momentum voor een meer diepgaande it-strategie’, illustreert hij. ‘Met onder meer de juiste communicatietools, diepgaande it-beveiliging en zaken die een directe impact hebben op uw bedrijfscontinuïteit zoals je cloud- of e-commerce-strategie.’
Naar aanleiding van agility in tijden van Covid-19 reikt Computable een nieuwe prijs uit: de Corona Agility-award. Meer info vindt u hier.