Teroco ontwikkelt databots die worden ingezet voor drie toepassingen: automatisatie van tijdrovende en repetitieve taken, integratie van systemen en ontwikkeling van op maat gemaakte applicaties. Teroco is één van de finalisten voor de Computable Award Tech Startup of the Year. We maken de winnaar van deze prijs later deze maand bekend.
Door de uitbraak van het coronavirus konden de pitch battles eerder dit jaar niet plaatsvinden. Deze zijn nu digitaal uitgevoerd. Iedere finalist is gevraagd om de pitch per video of audio toe te sturen. Daarnaast hebben de juryleden Frederik Tibau (expert digitale innovatie bij Agoria), Kris Poté (vicepresident bij Capgemini) en Peter Witsenburg (eigenaar van de Cloudmakelaar) drie vragen opgesteld voor de startups. Teroco vaardigt zijn co-founder Johan Van den Bulck af om zich door de digitale pitch battle heen te slaan.
Hoe denken jullie een deel van de koek in de robotgestuurde procesautomatisering (rpa)-markt op te eisen?
‘We beperken ons niet tot rpa, maar gebruiken de technologie als een brug naar moderne kunstmatige intelligentie (ai)-toepassingen zoals intelligent document processing (idp), natural language processing (nlp), machine learning (ml) en datamining. We zoeken hiervoor steeds op de markt naar de beste toepassingen die bewezen hebben dat ze werken in een context die relevant is voor onze klanten. Dit stelt ons in staat om spectaculaire resultaten neer te zetten in weken, in plaats van in maanden. We doen daarbij onze slogan ‘Your digital shortcut’ alle eer aan. Tenslotte is ook diepgaande businesskennis voor ons van belang, en zorgen we dat we niet enkel grondige kennis hebben van de techniek, maar ook concrete ervaring in de sectoren waarin we actief zijn.’
Is de concurrentie op het vlak van databots niet te groot, met grote spelers zoals Google?
‘Nee. Ten eerste omdat we onafhankelijk én gespecialiseerd zijn en borg staan voor een neutraal advies, los van grote spelers zoals ook SAP of MS Dynamics. Onze concurrentie vertegenwoordigt vaak ook één of meerdere van die bedrijven, en tegenstrijdige belangen leiden niet altijd tot de beste keuze voor de klant. Een van onze belangrijke aandachtspunten is constant een vinger aan de pols houden van de belangrijkste leveranciers van ai- en ml-modules (Amazon, Google, Microsoft, IBM). Zo zijn we steeds mee met de recentste mogelijkheden, die ook in ons taalgebied hun werking afdoende kunnen bewijzen, en kunnen de puzzel voor onze klanten op de best mogelijke manier leggen. De voortdurende innovatie die de grote spelers lanceren is dus eerder een voordeel van ons, want wij leggen als ervaren gids de brug naar de eindklant en vertalen de nieuwe mogelijkheden in concrete oplossingen.’
Wat is de internationale strategie van Teroco?
‘Ondanks de corona-uitbraak zijn we ook in 2020 verder gegroeid in aantallen klanten en medewerkers. We willen het marktleiderschap in onze thuismarkt en mikken tegelijkertijd op geografisch uitbreiding. Voor 2020 hebben we verschillende opties bestudeerd: Duitsland, Luxemburg en Frankrijk. Uiteindelijk is de keuze op deze laatste optie gevallen, omwille van taal en bereikbaarheid (Thalys vanuit Antwerpen). Nadien zullen we begin 2021 wellicht ook Luxemburg lanceren. Dat is een relatief beperkte stap als de Franse website operationeel is, en een mooie tussenstap naar de Duitse markt.
Omdat zowel nabijheid bij de klanten als groeien op eigen kracht voor ons belangrijk zijn, investeren we in het zoeken van goede lokale mensen, terwijl we door voor aangrenzende gebieden te kiezen, toch ook onze ervaren experten ondersteuning kunnen laten bieden.’