WeGroup helpt makelaars, verzekeraars en dienstverleners om hun klanten in minder tijd beter te bedienen. Hiervoor biedt het Louise, een virtuele assistent die het risico- en behoefteprofiel van een klant opstelt en hieraan het perfecte verzekeringsproduct koppelt en de dienstverlening automatiseert. WeGroup is één van de finalisten voor de Computable Award Tech Startup of the Year. De winnaar van deze prijs maken we later deze maand bekend.
Door de uitbraak van het coronavirus konden de pitch battles eerder dit jaar niet plaatsvinden. Deze zijn nu digitaal uitgevoerd. Iedere finalist is gevraagd om de pitch per video of audio toe te sturen. Daarnaast hebben de juryleden Frederik Tibau (expert digitale innovatie bij Agoria), Kris Poté (vicepresident bij Capgemini) en Peter Witsenburg (eigenaar van de Cloudmakelaar) drie vragen opgesteld voor de startups. WeGroup vaardigt zijn ceo Arvid De Coster af om zich door de digitale pitch battle heen te slaan.
Hoe gaan jullie om met persoonsgegevens?
‘In de front-end-applicatie van Louise worden verschillende persoonlijke gegevens verzameld. Dit gebeurt op een GDPR-compliant manier, waarbij de eindgebruiker steeds wordt gewezen op het verzamelen van data en de verschillende doelen waartoe deze gebruikt worden.
Daarnaast sluit WeGroup met klanten een duidelijke verwerkers-overeenkomst, die beschrijft op welke wijze wij met data omgaan.Voor trainingsdoeleinden (machine learning en data analytics) worden datasets automatisch geanonimiseerd. Voor commerciële doeleinden (in opdracht van onze klant) wordt enkel gehandeld met akkoord van de eindgebruiker (data owner).
Tot slot werkt WeGroup ook hard toe naar customer data awareness. Dat betekent dat in plaats van zelf de data te gebruiken, we onze klant adviseren over hoe zelf die data optimaal te gebruiken. De desbetreffende functionaliteiten zijn onderdeel van ons hoogste licentiepakket, en leidden reeds verschillende tot de aankoop van dit pakket omwille van die reden.’
Welke verzekeringsbedrijven in ons land zijn klant bij jullie?
‘Sinds de pivot naar een volledige focus op b2b en hebben we heel wat Belgische klanten mogen verwelkomen. De primaire focus ligt op verzekeringsaanbieders. In de Belgische markt zijn dat in eerste instantie verzekeringsmakelaars, en daarnaast verzekeringsmaatschappijen en dienstverleners in de verzekeringen.
Onder de makelaars mogen we vandaag trots reeds meer dan tweehonderd kantoren als klant rekenen. De omvang van deze kantoren gaat van zeer lokale makelaars, met minder dan tien medewerkers, tot de grootste ondernemingen op (inter)nationaal niveau zoals bijvoorbeeld Callant Verzekeringen en AON (Affinity) of Willemot (OVB Group). Ook enkele van de grootste makelaarsgroeperingen van ons land vatte de samenwerking reeds aan, zoals Aquilae, Poggio en S-Team.
Naast makelaars ging WeGroup ook samenwerkingen aan met enkele van de grootste verzekeringsondernemingen ons land, zoals Baloise Insurance en Vivium (P&V Groep), of dienstverleners zoals Dekra en Van Ameyde International.’
Wat is de internationale strategie?
‘Begin 2019 maakten we de belangrijke beslissing om de focus volledig op verzekeringsaanbieders te leggen. Met Louise kunnen aanbieders van verzekeringen zoals makelaars of bankagenten, die voorheen vooral offline-business deden, hun cliënteel ook op een digitale manier bedienen. Deze insteek is ook veel makkelijker te dupliceren in buitenlandse markten. Zo bedient WeGroup reeds verschillende verzekeringsaanbieders in de Oost-Europese markt vanuit onze vroege Poolse operaties. Ook in andere markten (Griekenland, Cyprus, Oostenrijk) mochten we reeds klanten verwelkomen. Eind 2020 opent België in samenwerking met haar nieuwste internationale investeerder (Truffle Capital) een kantoor in Parijs.’