Hoe ziet jouw terugkeer naar het werk eruit met de verstrengde coronamaatregelen? Thermometer: check. App die piept als je te dicht bij iemand komt: check. Voor veel werknemers is dit niet het scenario dat ze in gedachten hadden bij hun terugkeer naar het kantoor.
In alle sectoren leveren organisaties vandaag inspanningen om ervoor te zorgen dat hun personeel productief blijft, waar iedereen zich ook bevindt. Elke sector staat voor een vergelijkbare, unieke uitdaging. Overal verwachten we aanzienlijk minder grote kantoorruimtes nodig te hebben, waardoor werknemers verspreid zullen zitten in satellietkantoren, thuis, in fabrieken of onderweg. In deze transitie is een essentiële rol weggelegd voor ‘vertrouwen’. Vertrouwen in het mogelijk maken van een digital first-aanpak én in de werknemers zelf.
Constante verandering
Op basis van een recent rapport van Gartner lijkt het erop dat veel meer bedrijven voor lange tijd met een verspreid personeelsbestand zullen moeten werken. Voor sommigen verandert dit weinig aan hun routine: ze kunnen thuis met hun laptop en Microsoft Office aan de slag. Voor anderen is dit wel een fundamentele verandering. Denk aan de gezondheidszorg. Huisartsen maken steeds meer virtuele afspraken en raadplegingen. Uit een recent Brits onderzoek blijkt zelfs dat 88 procent van de huisartsen vindt dat er op de lange termijn meer gebruik moet worden gemaakt van consultaties op afstand.
Dit is alleen mogelijk dankzij de beschikbaarheid van steeds meer en verschillende digital workspace-tools. Maar verandering betekent ook onzekerheid die aanzienlijk verschilt per sector. Om deze nieuwe manier van werken de norm te laten worden, moet er meer vertrouwen zijn onder medewerkers, klanten en partners. Het gaat dus ook over bedrijfscultuur.
Heropbouw van relaties
Een fundamentele verandering is de manier waarop werknemers, op kantoor, thuis of in het veld, met elkaar omgaan. Het merendeel van de sociale interacties tussen werknemers verloopt via persoonlijk contact. Rekenen op je collega om een project voor een deadline af te ronden of op een leverancier om het order correct te leveren? Het draait allemaal rond vertrouwen. Nu de werknemers verspreid zitten en we gebruikmaken van online-platforms, zullen bedrijven die vertrouwensrelaties terug moeten opbouwen. Want dat vertrouwen is de hoeksteen van het bedrijfssucces. Het opbouwen en onderhouden van relaties tussen verschillende medewerkers en klanten is essentieel voor organisaties om te overleven in de huidige complexe en veranderende bedrijfsomgeving.
Nu zakenreizen en face to face-meetings afgeraden worden, is het moeilijker een persoonlijke band met de klant op te bouwen. Toch kunnen bedrijven het vertrouwen van hun klanten behouden door bijvoorbeeld het verkoopmodel aan te passen. Bij een abonnementsformule met een maandelijkse fee voor je diensten voelen klanten zich wellicht comfortabeler dan bij één grote eenmalige deal.
Ook in sectoren zonder kantoorjobs vinden organisaties nieuwe manieren om het vertrouwen van klanten te behouden. In het onderwijs waren online lessen in al hun vormen in de voorbije lockdown-periode de norm. Andere sectoren, zoals retail, kijken naar digital first communicatie (social media, webshop, mailings) om hun klanten aan zich te binden en hun vertrouwen te behouden. Ook voor het afsluiten van contracten hoef je je niet meer te verplaatsen dankzij de digitale handtekening.
Digitaal vertrouwen staat of valt met een robuuste beveiliging. Om ervoor te zorgen dat de beveiliging in verschillende werkomgevingen werkt, moet die in het netwerk en de apps zijn ingebouwd. De beste digitale werkplektechnologieën bieden veilige, betrouwbare en consistente toegang vanaf elk apparaat, waar dan ook. Ongeacht of het gaat om bedrijfstoestellen of privé-apparaten van werknemers, deze oplossingen elimineren de complexiteit van endpoint-beheer met ingebouwde beveiligingsfuncties.
Werkgevers moeten hun werknemers vertrouwen geven om op afstand te werken. Het gaat niet om het toewijzen van specifieke ‘werkuren’, maar om het effectief gebruiken van hun tijd om resultaten te behalen. We hebben nu de kans om de structuur van ‘werk’ fundamenteel te veranderen. Waarom zouden we technologie niet gebruiken om de productiviteit nauwkeurig te meten? Of zelfs de stemming en mentaal welzijn van de medewerkers? Deze nieuwe dynamiek moet in beide richtingen werken, waarbij werknemers hun eigen tijd en manier van werken kunnen beheren zonder de vertrouwde omgeving en structuur van hun teams en werkplek.
Flexibiliteit
Om een omgeving van vertrouwen te creëren, moeten medewerkers de flexibiliteit krijgen om toegang te krijgen tot de applicaties en apparaten die ze nodig hebben om zo productief mogelijk te zijn. Voor hen maakt het niet uit hoe die apps worden ontwikkeld. Ze willen dezelfde gebruikerservaring die ze krijgen bij hun favoriete consumenten-apps. In een recente studie zagen we dat meer dan twee derde van de werknemers vindt dat de flexibiliteit van de digitale tools invloed heeft op hun beslissing om al dan niet te solliciteren bij een bedrijf.
Met een flexibel digitaal platform zijn organisaties beter voorbereid op onverwachte scenario’s. Dit type flexibiliteit kan moeilijk zijn voor organisaties die hun infrastructuur en processen hebben opgebouwd rond een personeelsbestand dat zich binnen de bedrijfsmuren bevindt. Met een securitybeleid dat erop gericht is toegang van buitenaf te beperken. Als de digitale werkinstrumenten van een werknemer echter een ingebouwde zero trust security hebben voor zowel de gebruiker, de app en het toestel, dan ontstaat er een systeem met de strikte privileges (zo min mogelijk open) dat werknemers in staat stelt om van overal te werken en dat vertrouwen schept binnen de onderneming, zonder dat dit ten koste gaat van de veiligheid.
Maar dit (digitaal) vertrouwen met stakeholders opbouwen en de broodnodige veerkracht stimuleren, is een werk van lange adem. Dus waar wacht je nog op?