Er is een bedrijf dat een databank heeft opgesteld van alle vrouwelijke ai-experts ter wereld en hoe gebruiken Europese bedrijven ai nou echt? Dat is de oogst van een greep uit de ai-berichten die Computable de afgelopen week ontving.
Ai-vrouwen
Het Britse Zeki Data heeft met zijn ai-tool Talent Multiplier een dataset gemaakt van ‘verborgen, ondervertegenwoordigd en ondergewaardeerd’ vrouwelijk talent in de ai-sector. De dataset bevat profielen van driehonderdduizend vrouwen die werken in verschillende ai-functies en verspreid zijn over ruim negentig landen en verschillende sectoren.
Volgens coo Margaux Bergen wordt ‘slechts’ een kwart van de ai- en datarollen door vrouwen ingevuld. De dataset moet organisaties een voorsprong bieden bij het aantrekken van vrouwen die een sleutelrol kunnen spelen in toekomstige ai-ontwikkelingen. ‘Met investeringen in vrouwen kan de impact op ai-innovatie en economische groei aanzienlijk zijn’, stelt Bergen.
Zo zetten Europese bedrijven ai in
Hoe gebruiken Europese bedrijven ai nou echt? Dat is de onderzoeksvraag in het rapport ‘The State of AI in Europe 2025‘ van Lleverage. De afgelopen zes maanden hebben zij ruim 150 leidinggevenden in verscheidene sectoren gesproken om te achterhalen welke uitdagingen, strategieën en kansen het invoeren van ai vormgeven.
De belangrijkste conclusies: veertien procent van de ai-projecten in Europa zijn volledig in productie genomen en leveren een meetbare (roi) return on investment op. De kosten van ai zijn met driekwart gedaald, terwijl performance verbeterd is met de helft. Dit heeft een golf van uitgaven aan ai teweeggebracht die in 2025 naar verwachting uitkomt op meer dan veertien miljard euro. De grootste uitdagingen zijn data-silo’s, complexe regelgeving en een gebrek aan ai-talent.