De rol van cio’s en technologieleiders in België is drastisch aan het veranderen. Een recent onderzoek van PwC benadrukt dat cybersecurity hun grootste uitdaging vormt. De prioriteit ligt dan weer bij operationele efficiëntie.
Maar liefst 97 procent van de ondervraagde cio’s geeft aan dat cyberdreigingen en privacyzorgen significant of enigszins een bedreiging zijn. Dat blijkt uit een kleinschalige rondvraag van PwC bij 36 Belgische cio’s of tech-leiders, voornamelijk bij grote organisaties. Ook datagovernance en veranderingen van hun operationele model zijn voor meer dan 90 procent van de it-verantwoordelijkheden grote uitdagingen. Deze struikelblokken sluiten de top drie van uitdagingen af.
Prioriteiten
Naast deze uitdagingen zijn er ook prioriteiten voor hun organisatie. 71 procent van de Belgische technologieleiders ziet operationele efficiëntie in hun bedrijf als hun topprioriteit in de komende drie à vijf jaar.
Ook het inschakelen van nieuwe technologieën in hun organisatie en bedrijfsprocessen blijkt een prioriteit. Net als het verbeteren van de veerkracht en flexibiliteit van het applicatielandschap. Zowel nieuwe technologie als veerkracht blijkt voor meer dan de helft (54 procent) van de cio’s een prioriteit.
Duurzaamheid
De komende drie tot vijf jaar zal het speelveld van de cio blijven evolueren, besluiten de onderzoekers van adviesbureu PwC. ‘Technologie is niet langer een ondersteunende functie; het vormt de kern van businessstrategieën en bepaalt in grote mate het succes van organisaties’, zo klinkt het. ‘De cio van de toekomst moet niet alleen efficiënter, maar ook innovatiever en adaptiever opereren.’ Opvallend is dat inzake duurzaamheid (en het zogenaamde esg) cio’s nog vaak aan de zijlijn staan, met veel cio’s en technologieleiders die nog niet actief deelnemen aan initiatieven.
Uitdagingen voor Belgische cio’s
1. Dreiging van cyberaanvallen en privacyproblemen (97 procent);
2. Data governance (91 procent);
3. Verandering van het operationele model (91 procent);
4. Integratiecomplexiteit en interoperabiliteitsproblemen (88 procent);
5. Aanpassen aan regelgeving en compliance-eisen (88 procent);
6. Legacy-systemen (88 procent);
7. Veranderende klantverwachtingen (83 procent);
8. Snelle technologische vooruitgang (80 procent);
9. Beperkte it-budgetten (75 procent)
10. Gedecentraliseerde it-organisatie en slechte governance (71 procent).