COLUMN – Het duurt nog maanden, en in tussentijd wacht ons bovendien de nodige drama, vooraleer Donald Trump zijn intrek neemt in het Witte Huis. Maar nu al is duidelijk dat zijn verkiezingsoverwinning twee digitale winnaars aanwijst. Of toch op zijn minst bevestigingen.
De eerste winnaar is crypto. In amper een week tijd, sinds de verkiezing van Trump als de nieuwe Amerikaanse president, is de cryptomunt bitcoin ruim een derde meer waard geworden. Trump heeft zich voor de verkiezingen dan ook geuit als voorstander van cryptomunten. Dat Trump en zijn familie zelf een cryptobedrijf hebben opgericht, is daar overigens niet vreemd aan. De toekomstige president gaf zelfs aan dat de VS een strategische reserve moest aanleggen in cryptomunten.
De kandidaat die de nieuwste technologie het best begrijpt, wint
De tweede digitale winnaar – of bevestiging – is de podcast. Eén van de redenen waarom Kamala Harris de verkiezingen verloor, is omdat Trump meer inzette op podcasts. Denk aan het interview met podcast-fenomeen Joe Rogan. Het drie uur durende gesprek tussen Rogan en Trump werd in de drie dagen na de live-uitzending veertig miljoen keer bekeken op YouTube, en de audiodownloads overschreden naar schatting vijftien miljoen. Ter vergelijking: bij CNN en CNBC gaat het eerder om een paar honderdduizend kijkers. Peanuts.
Benzinetank
Podcasts zijn natuurlijk niet de enige reden dat Trump won. De inflatie en de dure benzinetank en winkelkar van Joe Sixpack gaven de doorslag. Maar de hardnekkige campagne en het podcast-offensief hebben er aan bijgedragen dat de overwinning significant was. Trump boorde alleszins ook een nieuwe doelgroep aan.
Ze zeggen vaak dat de presidentskandidaat die de technologie of het medium van zijn tijd het best begrijpt en inschakelt, de Amerikaanse verkiezingen wint. John F. Kennedy deed dat indertijd met televisie. In zijn debat met Richard Nixon vonden de radioluisteraars dat Nixon het beter deed, maar de vele en opkomende tv-kijkers kozen voor Kennedy.
Jaren later won Barack Obama omdat hij op een slimme manier sociale media inschakelde, ook voor giften. En het laatste wapenfeit komt dus van Trump. Hij koos ondanks een overvolle agenda voor het urenlange podcast-interview dat opponent Harris niet kon of wilde inpassen in haar planning. Trump deed het wel, de rest is geschiedenis.