SAS neemt het Britse Hazy over, gespecialiseerd in synthetische data-techniek. Daarmee versterkt het Amerikaanse softwarebedrijf, met een expertise in analytics, zijn positie in data en ai.
SAS speelt met deze acquisitie in op de toenemende behoefte aan synthetische data, vooral in gereguleerde sectoren zoals de gezondheidszorg en de financiële dienstverlening. Synthetische data bootsen de statistische patronen van data na zonder privé-, identificeerbare of vertrouwelijke informatie vrij te geven.
Bedrijven gebruiken dit soort door ai gegenereerde data als echte data ontbreken dan wel niet bruikbaar zijn vanwege de privacy of andere gevoeligheden. Hiermee valt bijvoorbeeld te voorkomen dat discriminatie of vooringenomenheid in een systeem sluipt.
Synthetische data maken modellen doorgaans nauwkeuriger, terwijl ook de efficiëntie toeneemt. Door de overname kan SAS klanten beter ondersteunen die snel betrouwbare, betaalbare synthetische data moeten genereren om modellen te trainen en sneller te innoveren. Gartner verwacht dat in 2026 driekwart van de ondernemingen generatieve ai gebruikt om synthetische klantdata te creëren. Vorig jaar was dat vijf procent.
Onhaalbaar
Jim Goodnight, ceo van SAS, zegt de techniek van Hazy in de SAS-producten te integreren. Volgens hem kunnen klanten experimenteren en scenario’s modelleren die voorheen onhaalbaar waren. Eerder dit jaar lanceerde SAS zijn eigen synthetische datagenerator, SAS Data Maker. Hazy’s inbreng vormt daar een aanvulling op.
Kathy Lange, directeur ai-onderzoek bij IDC, zegt: ‘De overname benadrukt de groeiende overtuiging dat synthetische data een
sleutelcomponent is in de ai-toolkit.’