Studenten aan de Hogere Zeevaartschool uit Antwerpen leren zich wapenen tegen cyberaanvallen. Want ook zeerovers kiezen vaker de digitale route. ‘Op een schip is het soms moeilijk te identificeren dat er iets niet klopt.’
Antwerp Maritime Academy (AMA, de nieuwe benaming van de Hogere Zeevaartschool) heeft recent een contract getekend voor een langdurige samenwerking met CDeX, een Poolse specialist in cybersecurity. AMA wil studenten en bedrijven via simulaties laten kennismaken met de gevaren van cyberaanvallen aan boord van schepen en bij hun bijbehorende systemen. Voor de studenten zit het thema vanaf dit jaar in hun lessenpakket.
Ook de scheepvaart ontsnapt nu eenmaal niet aan de dreiging van cybercriminelen. Een schip hacken en overnemen, het stuurloos maken of de lading op een verkeerd moment lossen, het zijn voorbeelden en scenario’s waartegen de studenten zich (moeten) leren wapenen.
Gigantische impact
Bovendien zit scheepvaart in een specifieke context. ‘Op een schip is het soms moeilijk te identificeren dat er iets niet klopt’, vertelt AMA-directeur Rowan Van Schaeren op de lokale televisiezender ATV. ‘Op zee heb je minder referentiepunten. In een auto merk je meteen via je gps dat je bijvoorbeeld tien meters naast de weg staat, op een schip is dat moeilijker’, weet hij. ‘Als je schip digitaal verplaatst wordt, kan je in aanraking komen met ondieptes, die je niet meteen met het blote oog kan zien.’
Al gaat het om veel meer dan dat. De potentiële impact op cybersecurity in de maritieme sector bij incidenten is, volgens Van Schaeren, alvast gigantisch. ‘Denk aan de energiebevoorrading of aan de bevoorrading van voedsel of gebruiksartikelen, dat komt allemaal over zee.’