Ai heeft de hoge verwachtingen tot nog toe niet waargemaakt. Techbedrijven zoals Microsoft, Google, AWS, Oracle en OpenAI staren zich blind op hun eigen ai-ontwikkelingen en vergeten hun klanten te laten zien hoe zij deze technologieën kunnen inzetten om hun doelen te bereiken.
Met deze kritiek aan het adres van de grote ai-leveranciers opende Gartner maandag het IT Symposium/Xpo te Barcelona. Centraal daar staat de vraag hoe snel bedrijven over moeten gaan op ai en welke uitdagingen daarbij komen te kijken. Hoewel de luchthaven van Barcelona half onder water is gelopen en meer dan honderd vluchten werden geannuleerd, is het Gartner-evenement toch nog druk bezocht. Ai blijft de gemoederen kennelijk bezig houden.
Analist Daryl Plummer let uit wat er mis gaat. Volgens hem laten de leveranciers hun klanten zien wat mogelijk is, maar niet wat ze zouden moeten doen. De snelle innovaties in de tech-industrie geven cio’s vaak het gevoel dat ze achter de nieuwste trends aan moeten rennen. Alicia Mullery, vicepresident research: ‘Tegelijkertijd vinden ze het moeilijk om waarde uit ai te halen. Dat kan ontmoedigend werken.’ Mullery drukt haar publiek op het hart dat it-leiders zich niet gek moeten laten maken door de techwedloop bij de grote leveranciers. Cio’s staan voor de taak om met ai resultaten te bereiken; veilig en wel.
Emotioneel
Volgens Plummer zijn de meeste bedrijven waarmee Gartner sprak, nog niet klaar voor ai. Emotioneel, technologisch, organisatorisch of qua management moet daarvoor nog het nodige gebeuren. Bepaal zelf het tempo, is het advies. Dat geldt zeker voor sectoren waar ai nog niet tot grote verschuivingen heeft geleid. Verder ziet Gartner meerdere grote uitdagingen. Werknemers moeten ai-tools consistent in hun werk gebruiken. Niet alle medewerkers behalen dezelfde voordelen. De kosten van ai kunnen behoorlijk uit de hand lopen en verspilling van geld ligt daarmee op de loer.
Nu ai en data overal in de onderneming toenemen, zijn ai en data niet langer gecentraliseerde activa die it rechtstreeks beheert. Uit Gartner-onderzoek onder meer dan driehonderd cio’s blijkt dat gemiddeld een derde van hun ai-mogelijkheden door hun it-teams wordt opgebouwd. Dit betekent dat er nieuwe benaderingen nodig zijn om de toegang tot data te beheren en te beschermen, ai-inputs en -outputs te besturen en ai-waarde veilig te leveren.
Gartner omschrijft de ‘ai-tech stack’ van de toekomst als een ’tech sandwich’. Onder aan de sandwich bevinden zich alle data en ai van it, doorgaans gecentraliseerd. Bovenaan bevinden zich data en ai die overal vandaan komen, doorgaans gedecentraliseerd. En in het midden bevinden zich de trust, risk en securitymanagement-technologieën die het allemaal veilig maken.